Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Olyckor

Utredning om raset vid bron pågår

Publicerad: 13 Augusti 2015, 12:41

Bild 1/2  Betongelementen som var upphängda med samma teknik som det rasade elementet har plockats ner i väntan på utredningens resultat. Foto Trafikverket

Foto: Trafikverket

I början av augusti rasade ett 30 ton tungt och 25 meter långt betongblock från Sundsvallsbrons norra landfäste. Orsaken till raset utreds nu av konsortiet som byggde bron. Utredarna räknar med att kunna presentera sina resultat i september.


Ämnen i artikeln:

byggfelSundsvallsbronbyggfusk

Betongblocket som rasade var upphängt i överkant med åtta bultar. Det är dessa bultar som gått av. Varför de gått av är ännu oklart.

– Det är för tidigt att yttra sig om orsaken. Men vi vet att det är bultarna som gått av. Det kan vara ett materialfel, ett konstruktionsfel, ett utförandefel eller den mänskliga faktorn. Eller en kombination av några av de orsakerna, säger Magnus Lundberg, projektchef för Sundsvallsbron.

Ingen bärande funktion

Blocken vid brofästena har ingen bärande funktion, utan finns för att skärma av utrymmet så att det kan användas för förvaring och tekniska installationer. Ytterligare två block var upphängda med bultar på samma sätt som det rasade blocket.

– De andra två är nu nedplockade i väntan på utredningens resultat, säger Magnus Lundberg.

Det finns fler liknande betongblock vid brofästena men de är upphängda med en annan teknik som bygger på konsoler och Trafikverket bedömer inte att de utgör någon säkerhetsrisk.

Magnus Lundberg säger att han trots det inträffade har stort förtroende för konsortiet Joint Venture Sundsvallbron.

– De har hög kompetens. Jag har svårt att se att det skulle finnas liknande fel i andra delar av bron. Men det går inte att utesluta innan utredningen är klar, säger han.

Utredningen leds av den tekniska chefen på Max Bögl, ett av bolagen i konsortiet. Trafikverket bidrar med egna experter och har full insyn i utredningen.

– Konsortiet har tagit på sig hela ansvaret för det inträffade, säger Magnus Lundberg.

Polisen utreder parallellt

Parallellt med den tekniska utredningen utreder Polisen i Västernorrland om någon gjort sig skyldig till brottet Framkallande av fara för annan. Ingen kom till skada när elementet rasade men personal från Sundsvall Energi som arbetade med fjärrvärmeledningar vid brofästet fanns på platsen strax innan och strax efter olyckan. Elementet krossade också en av Sundsvall Energis bilar som stod parkerad vid brofästet.

– Vi har varit på platsen och gjort förhör, säger Per-Erik Lindbäck, utredare på Polisen i Västernorrland.

För att brottet Framkallande av fara för annan ska bli aktuellt måste man kunna påvisa en konkret fara och dessutom måste någon ha gjort sig skyldig till grov oaktsamhet.

– Det är en ganska stelbent paragraf. Den är väl formulerad så för att det inte ska komma in en massa tillbud i rättssalarna, kan jag tänka mig. Jag väntar på att åklagare ska bedöma om faran varit konkret. Sen får vi invänta ingenjörernas utredning för att kunna bedöma om någon gjort sig skyldig till grov oaktsamhet, säger han.

Relaterade artiklar

Därför rasade blocket från Sundsvallsbron

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.