Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Olyckor

”Vanskligt att jämföra olyckor mellan projekt”

Publicerad: 25 Augusti 2015, 11:49

Bild 1/2  Citybanans teknik- och miljöchef Fredrik Moback tycker inte det är rätt att jämföra antalet olyckor i Citybanan och i Londons Crossrail.

Foto: Hans Ekestang, Trafikverket

Det är vanskligt att jämföra antalet olyckor mellan olika stora byggprojekt. Det säger Citybanans teknik- och miljöchef Fredrik Moback efter förra veckans artikel i Byggindustrin som visade att olyckor är vanligare i Citybanan än i Crossrail i London. Nu finns en ny handlingsplan för hälsa och säkerhet i Citybanan.


Ämnen i artikeln:

säkerhetTrafikverketCrossrailbyggolyckorCitybanan

Olyckor som vållar minst en dags frånvaro är i det närmaste fyra gånger så vanliga i Citybanan som i Crossrail, när man räknar per miljon arbetstimmar. Crossrail har drabbats av 3,44 sådana olyckor per miljon arbetstimmar, i Citybanan är talet 13,6.

Crossrail har drabbats av en dödsolycka efter 75 miljoner arbetstimmar, Citybanan har haft fem eller sex dödsolyckor, beroende på hur man räknar, efter 9,6 miljoner arbetstimmar.

Läs mer om Crossrails säkerhetsarbete här.

– Men det är väldigt vanskligt att jämföra statistik mellan projekt eftersom man kan räkna på så många olika sätt. Vilka transportörers och leverantörers arbetstid räknas in? Räknas den personal som arbetar på kontoren in? Hur stor är benägenheten att rapportera olyckor och tillbud? Sådant är nästan omöjligt att ta reda på, säger Moback.

Byggindustrin möter honom på Trafikverkets huvudkontor för Citybanan, i en del av Stockholm där betongen helt tog över efter 60- och 70-talens rivningar i Klara-kvarteren.

– Vi jämför oss med oss själva och har en sakta nedåtgående trend för antalet olyckor, säger Fredrik Moback.

Kan det bara vara olika sätt att mäta eller en slump att det är så stor skillnad i olyckor mellan Citybanan och Crossrail?

– Jag har inget bra svar. Vi har inte sett några systematiska fel som kan förklara dödsolyckorna i Citybanan. Varje olycka är ett misslyckande för oss, säger Fredrik Moback.

Är det den mänskliga faktorn?

– Oftast är det nog det. Men det är i så fall nog så illa.

Den mänskliga faktorn som orsak till olyckor ska man väl försöka eliminera?

– Ja, genom rutiner, utbildningar och genom att man förbereder arbetena på ett bra sätt.

Crossrail borras medan Citybanan sprängs. Kan det vara en del av förklaringen?

– Nej, vi är stolta över att ingen av våra dödsolyckor har varit kopplad till sprängningsarbeten, säger Fredrik Moback.

Trafikverket har nu tillsammans med konsulter och entreprenörer i Citybanan infört en ny handlingsplan för hälsa och säkerhet. Och två gånger varje halvår möts Trafikverket och entreprenörerna i Citybanan för att diskutera goda och dåliga exempel inom hälsa och säkerhet.

– En av svårigheterna har varit att våra entreprenörer tar in underentreprenörer. Därför måste vi vara aktiva på alla nivåer, säger Fredrik Moback.

I våras skedde ett tillbud vid den bro som byggs i Årsta och som ingår i projektet Citybanan. Ett tåg i ett angränsande projekt kom i rörelse.

– Det kunde ha fått svåra följder, säger Fredrik Moback.

Nu när tunnlarna är klara går Citybanan in i ett skede med omfattande installationsarbeten. Det innebär att tåg som transporterar materiel kommer att köra förbi de platser där människor arbetar.

– Det är en stor risk som tillkommer. Vi utbildar alla som berörs i hur man beter sig i närheten av spåret, säger Fredrik Moback.

Både Sverige och Storbritannien brukar komma i topp när det gäller hälsa och säkerhet inom byggbranschen. Fredrik Moback nämner att byggnadsarbetare från Storbritannien och Irland har fört med sig åtminstone två saker som har höjt säkerheten: Att skyddsglasögon alltid ska användas på arbetsplatsen samt det som på engelska heter banksman; en specialutbildad person som har ensamrätt på att koppla tunga lyft.

– Vi har fått nya tankar och kunskaper från Storbritannien och Irland. Det finns utmaningar på en arbetsplats med många språk och nationaliteter men det finns också mycket att vinna, säger Fredrik Moback.

I våras kom den nya handlingsplanen för hälsa och säkerhet i Citybanan. Nu införs också en Safety Patrol: De säkerhetsvakter som kontrollerar att inga obehöriga vistas i tunnlarna har också i uppgift att kontrollera att alla bär rätt skyddsutrustning.

– Den som blir ertappad tre gånger med att inte bära hjälm, till exempel, får inte vara kvar på bygget, säger Fredrik Moback.

Och Fredrik Moback tror att många erfarenheter från Citybanan kommer att vara värdefulla i framtida anläggningsprojekt.

– Ja absolut, säger Fredrik Moback.

Fredrik Mobacks lärdomar från Citybanan

■ Ställ rätt krav redan i upphandlingen.
■ Följ upp kraven– och ge dig inte.
■ Ha ett aktivt nätverk mellan de olika entreprenörerna.
■ Skicka säkerhetsmeddelanden i nätverket så fort en säkerhetsrisk upptäcks eller när ett tillbud rapporteras.

Björn Dickson, frilansjournalist, red@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.