Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalisering

Användarvänlighet avgörande när Bravida väljer digital partner

Publicerad: 26 September 2018, 04:00

Janni Raundahl, country manager för Sverige och Finland på Dalux, tillsammans med Carl Vejde och Johan Olsson, affärsutvecklare på Bravida.

BIM-företaget Dalux tar nya steg in på den svenska marknaden. Nu senast med ett nordiskt avtal med installationsföretaget Bravida.


Installations- och serviceföretaget Bravida, med fler än 11 000 anställda i Norden, påbörjar nu under hösten utrullningen av Dalux inom sin installationsverksamhet.
Bravidas koncernövergripande digitaliseringsplan innehåller bland annat ett viktigt satsningsområde som fokuserar på att öka det digitala stödet ute på byggarbetsplatsen.

Bravidas befintliga systemstöd har haft fokus på kontorspersonalen och har haft ett obefintligt mobilt stöd. Bravida har tidigare genomfört en omfattande förstudie där man besökt olika arbetsplatser för att ta reda på vilka behov som fanns där medarbetarna ute på byggarbetsplatsen har intervjuats och har haft direkt möjlighet att påverka den samlade kravbilden.
I urvalsprocessen undersöktes ett 30-tal lösningsleverantörer där det i slutändan återstod fyra leverantörer som genomgick en djupare genomlysning.
– För oss var användarfaktorn viktig. Verktyget ska vara väldigt lätt och smidigt att använda i vardagen. Vi insåg att samarbetet med leverantören kring framtida funktionsutvidgning av plattformen också är betydelsefull för att över tid uppnå en heltäckande och integrerad lösning, säger Johan Olsson som är affärsutvecklare och koncernansvarig för inköp av Dalux på Bravida.

Bra användarvänlighet

Valet föll på Dalux, som visade sig ha en bra användarvänlighet, en bevisad stabilitet och en bra funktionsnivå som efterfrågas av Bravidas installationsverksamhet och som värderades högst efter att slutanvändare fått testat systemlösningarna. Dessutom fanns starka referenser inom Bravidas bransch och geografi.
– Vi märkte också i diskussionerna att vi och Dalux hade liknande utvecklingsplaner vilket borgar för en lösning som har förutsättningarna att kännas relevant även i framtiden, säger Johan Olsson.
Dalux är en standardsystemleverantör och ser Bravida som en viktig partner för framtiden.
– De är ju vår primära målgrupp och vi är naturligtvis intresserade av att utveckla vår produkt tillsammans med dem. Vi är glada att Bravida har valt Dalux och vi ser fram emot ett gott samarbete framöver, säger Janni Raundahl, country manager för Sverige och Finland på Dalux.

Dalux startade 2005 som IT-konsult inriktad på att ta fram verktyg för främst fastighetsförvaltning. Med Ipadens intåg 2010 såg man att 3D-grafik nu kunde tas med ut på arbetsplatsen, vilket ledde till att verktyget Dalux Field för ärendehantering och avvikelserapportering togs fram. Nyligen lanserades en lösning med AR-teknik, augmented reality, som gör det möjligt att visa verklighet jämte 3D i en smartphone.
Företaget har kontor i Köpenhamn, Oslo, Vilnius och London, men har idag också bemanning i Sverige. Fokus ligger på den nordiska marknaden.
– Det finns en stor digital mognad i Norden. De flesta använder smartphones och ser det inte som ett långt steg att använda en app i jobbet, säger Janni Raundahl.

Anders Siljevall

Reporter

anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.