Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalisering

Autodesk köper norskt AI-företag

Publicerad: 17 November 2020, 11:04

Andrew Anagnost, vd för Autodesk. I bagrunden syns Spacemakers programvara.

Norska Spacemaker använder AI och generativ design för att optimera markanvändningen i nybyggnadsprojekt. Nu meddelar Autodesk att de köper bolaget för 240 miljoner dollar.


Ämnen i artikeln:

generativ designAIAutodeskspacemakerNorgecontech

Oslobaserade Spacemaker är ett ungt bolag. Det grundades 2016 och först under 2021 kommer de första byggnaderna som är utformade med hjälp av deras programvara att stå klara. Intresset för bolaget har varit stort och de har redan samarbeten med bolag som JM, AF Gruppen, Obos och Skanska.

Läs mer: Skanska tecknar avtal med Spacemaker.

– Spacemaker är ett skolboksexempel när det kommer till att använda kraften i automatisering och möjliggöra för designers att ta fram och testa idéer på bara några minuter. Spacemakers teknik förändrar i grunden vårt sätt att planera och bygga städer, säger Andrew Anagnost, vd för Autodesk, i en kommentar till uppköpet.

Transaktionen förväntas slutföras den 31 januari 2021.

Det här är Spacemaker

• Norskt bolag som grundades 2016.

• Erbjuder en egenutvecklad mjukvarulösning som kombinerar molntjänster med artificiell intelligens, AI, och generativ design.

• Mjukvaran hjälper utvecklare att utnyttja en byggrätts fulla potential genom att skapa och utvärdera olika alternativ för ett nybyggnadsprojekt. Mjukvaran tar hänsyn till fysiska data såsom terräng, vind och trafik men även till regelverk, lokala krav och andra projektspecifika önskemål.

• Plattformen är utvecklad av arkitekter, ingenjörer och bostadsutvecklare.

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.