Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalisering

Bättre byggplanering med ny programvara

Publicerad: 6 Mars 2008, 13:43


AV TOMAS ÄNGSHAMMAR

Att planera och visualisera linjära bygg- och anläggningsprojekt som vägar, järnvägar, broar och tunnlar blir enklare med mjukvaran Tilos. Tilos skapar väg/tid-diagram där tiden visas på en axel och lägeskoordinaten på den andra.

- Det påminner om tidtabellplanering för tåg, så har man sysslat med sådant förstår man direkt hur det fungerar, sade Birgitta Törne på Banverket, en av ett 20-tal deltagare när Novator Projektstyrning presenterade programmet vid ett seminarium.

Tilos är konstruerat av tyska Asta Development, som även försett branschen med program som Teamplan och Powerproject. Programmet har funnits några år men det är först nu som Novator marknadsför det i Sverige.

Att döma av kommentarerna från några av deltagarna fyller mjukvaran ett tomrum. Åke Eriksson, teknisk chef på Skanska Project Support, jobbar främst med kalkyl och planering av tunnelprojekt och har efterlyst den geografiska kopplingen.

- Jag brukar rita upp tidplaneringen i Excel och förutom en vanlig plan med tid och aktiviteter vill man visa tiden kopplat till längden, med vilken hastighet man går in i tunneln och så vidare. När jag såg det här programmet var det något jag väntat på i 15 år.

I Tilos blir diagrammet ett levande dokument där man snabbt och enkelt kan göra ändringar vilket innebär stora tidsbesparingar jämfört med om man måste rita om hela dokumentet.

Med Tilos kan man inkorporera exempelvis ritningar, kostnads- och kvantitetsberäkningar och maskinbehov i samma dokument. Att skapa en överskådlig och snygg planering går snabbt med hjälp av färdiga mallar för de flesta typer av projekt - icke minst praktiskt när man skapar anbudshandlingar - och det är mycket enkelt att göra ändringar i planeringen när verkligheten gör sig påmind. Åke Eriksson har haft programmet på prov under några veckor och tror att det kan vara något för framtiden.

- Det kan nog bli ett komplement till att börja med. Vi jobbar ju mycket med Primavera och så länge de stora beställarna kräver att få handlingar i ett visst format kan inte vi gå över till någonting annat. Men om exempelvis Banverket skulle begära att tidplanerna för Citybanan ska levereras i Tilos skulle vi kunna gå över till det.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.