Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalisering

Bim sparar tid och pengar i Hallandsås

Publicerad: 23 maj 2012, 17:41

Nu används bim i Hallandsåstunneln. Modellen ger snabbare och bättre beslut och den hjälper till att spara både tid och pengar.


De två tunnlarna genom Hallandsås kommer att vara förbundna med 19 tvärtunnlar. Anslutningen mellan tvärtunnlar och huvudtunnlar, de så kallade kragarna, är hårt belastade konstruktioner med en komplicerad armeringsring. Här använder man nu bim.

Halmstadbaserade armeringsproducenten Celsa steel service, före detta Fundia, har fått i uppdrag av Skanska Vinci att utföra armeringsarbetet i tvärtunnelkragarna i Hallandsåsen utifrån originalhandlingar.

Projektet är just nu i planeringsstadiet. Armeringsarbetet beräknas sätta igång i slutet av november. Celsa har genomfört hela projekteringen med bim-modellering, i programmet Tekla structures.

– Vi har redan sett att modellen hjälper till att spara både tid och pengar. Alla involverade får redan i planeringsstadiet möjlighet att se vad som ska göras och hur det ska ske rent praktiskt, detta gör att samspelet mellan de olika aktörerna underlättas väsentligt, säger Thomas Eriksson på Celsa.

Han fortsätter:

– Planeringsmöten genomförs snabbare, man känner sig tryggare i hur arbetet kommer genomföras och fattar därför beslut som förhoppningsvis kommer att innebära tids- och kostnadsbesparingar. Det handlar om beslut som man normalt sett inte hade vågat eller kunnat fatta, säger Thomas Eriksson på Celsa.

Utifrån de tvådimensionella originalritningarna har Celsa tagit fram en 3D-modell av tvärtunnelkragarna. Utifrån modellen har man skapat arbetshandlingar för olika monteringssekvenser.

– Modellen används huvudsakligen för att planera genomförandet och för visuell kontroll av byggbarhet. Vid framtagandet av 3D-modellen har man dessutom identifierat små fel i originalritningarna, fel som hade kostat både tid och pengar att korrigera på plats, säger Thomas Eriksson.



Efter att ha tagit del av Tekla-modellen som Celsa hade tagit fram valde man på Skanska Vinci att inte bygga en provsektion av kragen på tvärtunneln, en provsektion som senare skulle rivas.

Kostnaden för en provsektion skulle varit betydande i förhållande till priset för armeringen. Även de enkla fel som Celsa fann i originalritningarna hade varit både dyra och tidskrävande att åtgärda på plats. Ett fel var att vissa armeringsjärn var för långa och därför inte skulle kunna monteras.

Ett evighetsprojekt

Hallandsåstunneln är ett evighetsprojekt som började planeras 1975. Tunnelbygget startade 1992. Fem år senare stoppades projektet på grund av miljöproblem. En tredjedel av tunneln var då byggd. 2003 återupptogs tunnelbygget.

Hallandsåstunneln består av två parallella enkelspårstunnlar på 8,7 kilometer och är en del av Västkustbanan mellan Göteborg och Lund.

De första tågen genom Hallandsåstunneln planeras gå 2015.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.