Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalisering

Branschen kräver ID på produkter

Publicerad: 12 April 2018, 10:52

Samverkansgruppen för beslutet består av NCC, Peab, Skanska, JM, Veidekke, Byggmaterialindustrierna, Byggmaterialhandlarna och BIM Alliance.

Foto: Johanna Åfreds

Sveriges största byggföretag och branschorganisationer har fattat ett gemensamt beslut om krav på en digitaliserad, spårbar och hållbar byggprocess.


Ämnen i artikeln:

PeabSkanskaNCCVeidekkeByggmaterialindustriernaBIM AllianceJMByggmaterialhandlarna

Sveriges största byggföretag och branschorganisationer ställer krav på standardiserad identifikation för byggprodukter. Beslutet är att använda GTIN (Global Trade Item Number) som en gemensam standardiserad identifiering av byggprodukter. GTIN används i hela världen, skapas av respektive företag och tilldelas varje unik produkt. Den unika identifikationen av produkten ger spårbarhet och kan användas för logistik och i förvaltning, skriver NCC, som är en av deltagarna, i ett pressmeddelande.

– Framtidens krav på hållbara byggnader, spårbarhet i det material vi använder och en effektiv digitaliserad byggprocess, kräver att det finns en gemensam identifikation som följer byggproduktens hela livscykel. Det här är ett stort framsteg för hela byggbranschen, säger Lennart Skog, Category Manager på NCC och initiativtagare till samverkansgruppen.

Samverkansgruppen för beslutet, som består av NCC, Peab, Skanska, JM, Veidekke, Byggmaterialindustrierna, Byggmaterialhandlarna och BIM Alliance, tar nu ett gemensamt ansvar för en hållbar samhällsbyggnad och en mer effektiv och smartare byggbransch. Identifieringen ger förutsättning för ett obrutet informationsflöde om byggprodukterna från tillverkning, projektering, byggandet, förvaltning till och med rivning.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.