Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalisering
Publicerad: 28 Juni 2017, 08:08
Digitalisering kan snabba på järnvägsunderhållet.
Foto: Kasper Dudzik
Digitaliseringen öppnar nu för bättre överblick av det svenska järnvägsnätet, för planering av reparationer och förstärkningar som gör transporterna robusta, skriver Structon Rails vd Robert Röder och chefen för innovation och teknik på Structon, Otto Nilsson, i en debattartikel i Dagens Industri på onsdagen.
Bolaget har låtit Sifo göra en undersökning om hur allmänheten ser på tågresor. Tre av tio väljer bort tåg på grund av de många tekniska problemen som ger förseningar.
För att snabba på utveckling av ett robust transportsystem föreslår därför debattörerna att branschen samlas kring en nollvision för järnvägsfel och bestämmer tid när delmål ska ha uppnåtts.
Dagens akutinsatser leder till avbrott i den ordinarie trafiken och minskar därmed marginalerna för mer långsiktiga insatser.
Med smarta besiktningsfordon som läser av spåranläggningarnas tillstånd elektroniskt, datainsamling, sensorer och algoritmer kan insatser och nödvändiga förstärkningar planeras.
”Tekniken finns och branschen står redo att leverera, men hittills har det saknats efterfrågan”, skriver de.
Vid upphandling av järnvägsunderhåll har utvärderingskriterierna hittills fokuserat på lägsta pris, vilket inte premierat innovation. Det kan nu vara på väg att ändras, tror skribenterna.
Nya signaler från regeringen efterlyser ökad innovationskraft i järnvägsbranschen parallellt med att Trafikverket inlett ett arbete att utveckla underhållet.
Staffan Åkerlund