Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalisering

Digitalisering kan bli nyckel till ökad produktivitet

Publicerad: 22 November 2018, 10:01

Lars Albinsson, moderator under seminariet Nordic Contech Talks, visar en graf över byggkostnaderna som har ökat åtta gånger mer än andra kostnader mellan 1996 och 2016.

Foto: Anders Siljevall

Svensk Byggtjänsts satsning Nordic Contech ska stärka banden mellan byggbranschen och techföretag. Potentialen är stor i en bransch som ligger efter både när det gäller produktivitet och digital mognad.


Att byggbranschen sackar efter i produktivitetsutvecklingen är vid det här laget ett känt faktum. Men när Lars Albinsson, moderator under seminariet Nordic Contech Talks, visade en graf som slog fast att byggkostnaderna har ökat åtta gånger mer än andra kostnader mellan 1996 och 2016, berättade han också att detta innebär en stor förbättringspotential.

– Bygg är i botten även på digitaliseringsskalan. Vi ser också att de branscher som kommit längre i digitaliseringen har kommit längre i sin produktivitetstillväxt, förklarade Lars Albins- son.

En sektor som har kommit långt är finans, där ”fintech” i dag känns som ett vardagligt begrepp och företag som Klarna och Swish har vuxit sig starka. Detta trots att storbankerna ofta beskrivs som trögrörliga. I en panel med finansmänniskor gavs ett utanförperspektiv på digitala möjligheter inom bygg. Jeanette Jäger, vd för Bankgirot, berättade att det 60-åriga företaget har beskrivits som det första fintechbolaget i en studie av Handelshögskolan. Hon slog även även fast att samarbete över företagsgränserna är viktigt för att skapa effektiva lösningar.

– Styrkan bakom innovationer som Bank-id och Swish är att vi gör det tillsammans. Om bara två banker hade varit med hade det inte alls varit lika intressant, förklarade hon.

Är byggbranschen redo för förändring då?

Enligt Jimmy Bengtsson, vd för Veidekke, står vi nu inför ett trendskifte där byggföretagen måste öka produktiviteten. Kanske har man legat på latsidan eftersom man är van vid att kunden har betalat ändå.

–Vi har levt i en trend som varat i flera decennier, med låga räntor och rusande bopriser. Det är klart att kundernas betalningsförmåga nu har slutat öka och med de små marginalerna vi har måste vi bygga mer effektivt, sade han.

Stefan Danielsson, chef för Peabs affärsområde Bygg, och Jimmy Bengtsson, vd för Veidekke, deltog på Nordic Contec Talks.

Foto: Anders Siljevall

Stefan Danielsson, chef för Peabs affärsområde Bygg, var inne på samma bana som Bankgirots Jeanette Jäger. Det behövs gemensamma satsningar för att få till långsiktiga

förändringar.

– Vi har varit hyfsat bra på att effektivisera vissa områden, men det behövs helhetsgrepp. Byggbranschen är mycket ”betong”, men vi behöver lyfta blicken och samarbeta, berättade Stefan Danielsson.

Ulf Hansson, chef för affärs- och verksamhetsutveckling på NCC Building Sweden, ser en ökad rörelse inom digitaliseringen.

– Vi ser en ökad mognadsgrad. Tidigare har det varit en utmaning bara att få uppkoppling på etableringen innan bygget är färdigt, men det börjar bli bättre. Jag tror att vi kommer att se en hävstång framöver. Men vi behöver gemensamma branschstandarder. Konsulter, entreprenörer och leverantörer måste jobba tillsammans om vi ska få en långsiktig förändring.

Men testar byggbolagen nya tekniska lösningar i dag?

– Vi testar och testar, det måste få bubbla lite. Men man får inte glömma att grunduppgiften är att det ska skapa värde. Vi behöver utveckla det som faktiskt har värde, sade Jimmy Bengtsson.

Och testa måste man våga göra, enligt Ulf Hansson:

– En stor skillnad från tidigare är att medarbetarna i dag kommer med mycket förslag. Det är en rolig utveckling.

Anders Siljevall

Reporter

anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.