Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalisering

Få byggare ser de digitala möjligheterna

Publicerad: 22 Mars 2017, 08:56

Digitaliseringen i den svenska byggsektorn är oroväckande låg jämfört med många andra branscher. En ganska liten andel av företagen inser vilken affärsnytta man kan ha av digitaliseringen och 76 procent känner inte till begreppet IoT (Internet of Things). Det visar en ny undersökning som beställts av Svensk Byggtjänst.


Ämnen i artikeln:

Internet of thingsdigitala byggtjänster

FårI undersökningen, som genomförts under januari och februari i år, har 300 chefer hos byggentreprenörer, installatörer och bostadsbolag intervjuats om hur de ser på digitalisering. Företagen som valts ut är i olika storlekar från stora till små och är verksamma på olika marknader i landet. De tillfrågade har fått svara på ett 30-tal olika frågeställningar. Bland annat har de fått spegla sitt eget företags kunskap, mognad och fortsatta utveckling inom digitalisering. De har också fått bedöma hur digitalisering påverkar verksamhet och affärer i byggprocessen – i dag och i framtiden.

Oroväckande bild
Undersökningen ger en oroväckande bild. Den svenska byggbranschen har en mycket låg digital utvecklingsgrad. Exempelvis så uppger färre än hälften att de kan erbjuda digitaliseringstjänster i sitt tjänsteutbud. Och bara 35 procent anger att de i dag arbetar aktivt med digitalisering i verksamhets- och affärsplaner.
– Undersökningen antyder att digitalisering för många fortfarande handlar främst om administration, ekonomi och verksamhetsstyrning i största allmänhet, säger Urban Månsson vd på Svensk Byggtjänst, som har beställt studien.
Han tycker att många av de intervjuade cheferna har en ganska defensiv syn på digitalisering.
– Man ser digitalisering som något som används för att främst för effektivisera produktionen och kapa kostnader, men inte för att egentligen förändra verksamheten – att gå från att skapa en produkt till att utföra en tjänst och erbjuda kunden en bättre slutprodukt, som kan göra att man kan ta mer betalt och bygga upp en mer långtgående relation med sin kund och bli en viktigare partner mot den bransch man verkar i, och på så sätt ge ett affärslyft, säger Urban Månsson.

Låg kännedom om digitalisering
Den här synen visar sig bland annat i att 60 procent av cheferna som har deltagit i undersökningen anser sig ha god kännedom om begreppet digitalisering, men samtidigt så uppger 76 procent av de tillfrågade att de inte känner till eller har mycket låg kännedom om IoT (Internet of Things). Få av företagen anser att det sker ett skifte från produkt till tjänst. De ser inte heller att det finns några risker för dem som företagare med digitaliseringen.
– Risken är att det kommer någon annan in på marknaden som är smartare och ser möjligheter och i ett slag förändrar marknaden, säger Urban Månsson.

Positivt att det finns en insikt
Kunskapsnivån och mognadsgraden avseende digitaliseringen skiljer sig mellan de olika typerna av bolag som har deltagit i studien. Den är större hos de allra största företagen och bland bostadsbolagen än bland de mindre och medelstora bolagen.
Positivt är ändå att undersökningen visar att det finns insikt om behovet av en snabbare utvecklingstakt vad gäller digitaliseringen, anser Urban Månsson.
– Det är en inställningsfråga. Även om man inte vet exakt vad man ska göra så handlar det om att driva sin verksamhet i den riktningen så att det upp kommer nya idéer, säger han.

Nomi Melin Lundgren

Redaktör

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.