Digitalisering
Fyra frågor till Hela Kedjans Nima Assadi: "Extra kul när de som tackat nej tidigare vill vara med"
Publicerad: 2 november 2022, 12:08
Nima Assadi spelade in flera poddavsnitt under Business Arena Stockholm i september. Foto: Vincent Palma
Efter fyra år sedan starten fortsätter Nima Assadi intervjua gäster från hela samhällsbyggnadsbranschen. Byggindustrin tar pulsen på poddaren bakom Hela Kedjan.
Ämnen i artikeln:
podcastHela Kedjan har nyligen passerat hundra avsnitt. Trodde du att du skulle nå dit när du först började?
– Antal avsnitt har egentligen aldrig varit viktigt för mig men däremot har jag från dag ett haft som mål att kvaliteten i avsnitten ska vara bäst bland poddarna inom samhällsbyggnad. Gästerna är noggrant utvalda och jag är väldigt specifik i mina inbjudningar kring vad jag vill prata om. Jag vill att lyssnarna ska känna att det är viktiga ämnen, bra frågor, lärorikt och välproducerat.
Läs även: 40 unga byggtalanger att hålla koll på: Här är morgondagens stjärnor i byggbranschen
Kända branschnamn som Tomas Carlsson, Hans Wallenstam och Ola Serneke har gästat podden de senaste åren. Hur mycket lättare är det att få nya gäster på kroken i dag än vid starten?
– Det är så klart lite lättare i dag än tidigare och det är extra kul när personer som tidigare har tackat nej, eller som inte ens svarat, i efterhand hör av sig för att de vill vara med.
Vad är det mest överraskande du lärt dig från poddinspelningarna?
– Det kanske inte är så överraskande men jag har lärt mig otroligt mycket under samtalen. Överlägset mer än vad jag har varit i närheten av när jag har gått andra utvecklingsprogram.
Läs även: CS Talks: Digitalisering och bygg – vilka är de centrala lärdomarna för branschen?
”Hela Kedjan” anspelar ju på vikten av att hela samhällsbyggnadssektorn samverkar. Hur ser du på samarbetsviljan mellan aktörerna i branschen?
– Min uppfattning är att det absolut finns en samarbetsvilja på första raden. Många pratar om det, men det är en helt annan sak att faktiskt göra något åt saken. Förutom vilja så behövs även en långsiktig plan, förståelse för respektive aktörs affär, viljan att våga tänka nytt och utforska nya samarbetsmodeller samt tålamod - och väldigt ofta så brister minst en av dessa delar.