Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalisering

Krönika: BIM berör alla

Publicerad: 22 Juni 2010, 12:30

I en tidigare artikel i Byggindustrin tog Mats Knutsson, Graphisoft, upp problematiken med BIM och vilka som berörs. Vi vill utveckla detta lite till, skriver Mårten Lindström och Rogier Jongeling i en krönika.


BIM, byggnadsinformationsmodellering, har snabbt blivit ett begrepp och många känner att de måste hänga med.

Det händer ofta att det sätts ett likhetstecken mellan BIM och projektering med modernt IT-stöd. Men möjligheterna ligger inte främst i en förändrad projektering, utan i en smartare användning av information genom hela bygg- och förvaltningsprocessen och dess många olika delprocesser.

Med BIM ges möjlighet att anpassa information för varje delprocess och därmed effektivisera arbetet. För att lyckas med det krävs att de olika aktörerna möts och förstår varandras behov och möjligheter.

BIM kan exempelvis ge utmärkt underlag för en effektiv förvaltning av byggnader och husens tekniska system, om man redan i projekteringen kan ”märka” sin projektinformation med värdefulla fakta för förvaltningsskedet.

För själva byggprocessen kan BIM ge underlag för enklare och säkrare kalkylering, planering, inköp, logistik och uppföljning. Men även här krävs, för att full effekt ska uppnås, att aktörerna möts och bestämmer vilken information som är viktig.

BIM ger stora möjligheter. En av de möjligheter som oftast kommuniceras är att man i 3D-modeller kan ”bygga i förväg” och se till att eliminera kollisionsrisker mellan till exempel byggnadsdelar och tekniska system. Det här är självklart väldigt viktigt. Men samtidigt ett ganska grundläggande krav som byggsektorns kunder förväntar sig att man klarar sedan länge.

Den kanske främsta fördelen med BIM är att man med bra verktyg och bra samarbeten kan få tid och råd att undersöka flera alternativa lösningar på ett relevant sätt.

Enligt en amerikansk undersökning jämförs i byggprocessen i genomsnitt 2,8 alternativa lösningar innan man väljer ”den bästa”. För att säkerställa att rätt lösning väljs krävs betydligt fler alternativ.

I andra industrier som arbetar med liknande tekniska plattformar i sina processer tillkommer det ständigt nya förbättringar. Där kan det handla om hundratals alternativa lösningar.

Med bra BIM-modeller och processer, som bygger på mer samarbete, kan vi även inom vårt område säkerställa att vi har tillräckligt underlag som bas för våra beslut.

För att få effekt av BIM krävs ökat samarbete mellan olika yrkeskategorier. Den största förändringen som BIM ger är förmodligen förändrade arbetssätt. I stället för att skicka information till varandra eller gå igenom förändringsbehov under möten, kommer olika aktörer att arbeta tillsammans och samtidigt i modellerna.

Snabba och gemensamma processer ger bästa möjlighet att ta hänsyn till de olika krav som ska jämkas samman. När alla krav kan hanteras i rätt tid och med rätt kompetens blir slutresultatet bättre produkter till en lägre livscykelkostnad. Det är dit vi måste sträva.

Undertecknat:
Mårten Lindström och Rogier Jongeling, OpenBIM

FOTNOT: OpenBIM är ett sektorsgemensamt treårigt program, som stöds av drygt 60 företag från alla olika delbranscher i bygg- och förvaltningsprocessen. Mårten Lindström och Rogier Jongeling är övergripande respektive teknisk projektledare.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.