Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalisering

Lär dig att söka bidragen som lyfter företaget

Publicerad: 23 Mars 2017, 11:28

Anders Jacobson

Foto: Nordiska Entreprenadsystem

Att söka bidrag är ofta en outnyttjad möjlighet för företagare inom bygg. Två företag som sökt pengar för digitalisering från Tillväxtverket är Sjölins Smide och Nordsys.


– Det roliga med digitalisering är att det inte finns någon standardlösning, säger Ulrik Jonasson, vd på Sjölins Smide.
Förra veckan meddelade regeringen att det finns 24 nya miljoner att ansöka om inom det treåriga programmet Digitaliseringslyftet, som har syftet att nå flera tusen små och medelstora företag inom industri och industrinära tjänsteföretag för att påskynda deras digitalisering. Ett företag som fått upp ögonen för denna möjlighet är Sjölins Smide i Hudiksvall. Företaget har 85 anställda och tillverkar stålkonstruktioner för byggnation. De har nyligen deltagit i vad Tillväxtverket kallar för en kick-start tillsammans med andra företag via Teknikföretagen.

Bidrag från tillväxtverket
– Där fick vi hjälp med att se på vår verksamhet och hittade ett antal utvecklingsområden inom digitalisering, berättar Ulrik Jonasson, vd på Sjölins Smide.
Företaget har bestämt sig för att gå vidare och söka en digitaliseringscheck, där Tillväxtverket står för hälften av kostnaden för åtgärden och företaget står för hälften.
Att alla inom firman får rätt information digitalt är något som han skulle vilja utveckla.
– Då vi jobbar över hela landet blir vi extra känsliga för att informationsflödet fungerar. Att säkerställa att rätt ritningar, arbetsberedningar, riskbedömningar och annan viktig information når alla är jätteviktigt. Med ny teknik och digitalisering kan vi säkra detta på ett bra sätt, säger Ulrik Jonasson.

Vill ta tag i företagets digitalisering
Ett annat företag som beviljades en digitaliseringscheck nu i mars är Nordiska Entreprenadsystem med snart 18 anställda i Linköping. Företaget erbjuder redan digitala lösningar för att bygg-, service- eller entreprenadföretag ska klara sin dagliga administration av bland annat tidrapportering, arbetsorder, resor och material. Men själva fakturerar Nordiska Entreprenadsystem fortfarande manuellt, något de nu vill komma bort ifrån.
– Vi har lagt alla våra resurser på att växa. Jag tror att det är vanligt hos småföretag att man prioriterar kunderna men försummar sig själv. Men nu vill vi ta tag i vår egen digitalisering, säger grundaren och huvudägaren Anders Jacobson.
Digitaliseringschecken innebär att Nordiska Entreprenadsystem får maxbeloppet 250 000 kronor och själva skjuter de till lika mycket. De kan nu projektanställa en extern resurs som bland annat ska digitalisera faktureringssystemet. Att hålla koll på vilka medel det finns att ansöka om har lönat sig för företagets del.
– Vi håller oss uppdaterade främst genom Almi lokalt. De har koll och är dessutom de som administrerar det här, tipsar Anders Jacobson.

Johanna Åfreds, reporter

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.