Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalisering

Lyckat premiärår för NCC:s portal

Publicerad: 21 Juni 2010, 09:52

NCC:s portal för inköp och anbud gick hem hos leverantörerna. Hittills har företaget skickat drygt 113 000 förfrågningar.


För drygt ett år sedan lanserade NCC sin leverantörsportal för projektunika upphandlingar och inköp. Nu tar företaget ytterligare ett steg med tjänsten ”publika förfrågningar”. Med den utbyggda tjänsten kan leverantörerna själva söka och bevaka upphandlingar och anmäla intresse för att lämna anbud. Hittills har NCC skickat ut förfrågningar.

– Vi räknar med att hitta ännu fler nya leverantörer och dessutom att vi når dem i ett tidigare skede eftersom de själva aktivt söker upp oss, säger Ulf Larsson, projektledare implementering på NCC Construction Sverige.

– Det är givetvis bra för oss, men framför allt är det en viktig branschfråga att vi får enhetliga och enkla e-upphandlingsrutiner så att alla kan jobba på samma sätt. En leverantör eller UE vill inte ha femton olika portaler lämna till, säger Ulf Larsson.

Utfallet och responsen för den internetbaserade leverantörsportalen – som varit öppen sedan februari i fjol – har varit bättre än väntat på de flesta punkter:

• Under de första 16 månaderna har 10 300 unika leverantörer loggat in.
• NCC har fått in totalt 113 200 förfrågningar.
• Över en miljon bifogade dokument (ritningar och handlingar) har laddats ned av leverantörerna.
• 15 600 har via portalen tackat ja till att delta och lämna anbud.
• 4 300 har tackat nej till att delta och lämna anbud.
• NCC har fått in 1 600 anbudssvar via portalen.

–Det kan tyckas lite att vi enbart fått in 1 600 anbudssvar den här vägen. Leverantörerna är ovana. De vill gärna ha röstkontakt med kunden och de är vana att skicka anbuden med post. Men det gör inte så mycket. Vi vinner och spar så pass mycket tid och arbete på inloggningarna, förfrågningarna och nedladdningarna av handlingarna samt därmed även mer frigjord tid till personlig kontakt vid förhandling, säger Ulf Larsson.

Anders Edlund, inköpschef NCC Construction Sverige:

– Poängen är att alla vinner på det här sättet att jobba. Det blir mer strukturerat, man spar tid och leverantörerna hittar rätt kontaktperson på NCC på en gång. Det blir högre kvalitet både på bifogade handlingar och på förfrågningarna. NCC kommer att försöka driva vidare enkelheten via Beast för att skapa enhetligt även ur leverantörernas perspektiv som på lång sikt gynnar byggbranschen och tror på bra samverkan med leverantörerna via Beast.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.