Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalisering

"Nu ska små leverantörer släppas in"

Publicerad: 29 April 2010, 11:03

Det är hektiska tider för Gunnar Malm, tillträdande generaldirektör för nya supermyndigheten Trafikverket. Högst upp på dagordningen står att släppa in små och medelstora bygg- och anläggningsföretag bland leverantörerna.


När Trafikverket öppnar dörrarna till huvudkontoret i Borlänge den 1 april, blir det den utan konkurrens största upphandlaren inom den svenska bygg- och anläggningsbranschen. Och som Pippi Långstrump brukar säga: "Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll."

Det innebär att kraven på Trafikverkets kompetens som upphandlare är mycket stora. Det är Gunnar Malm fullt medveten om.

- Det är prioriterad fråga för oss att hitta former för att använda oss - inte bara av jättarna i branschen, utan även av de små och medelstora företagen. Det handlar om att förenkla processerna och se över regelsystemen. Det är viktigt att släppa in fler - det är ju skattepengar vi handlar för, säger han.

Exakt hur förenklingarna kommer att se ut är för tidigt att säga. Gunnar Malm resonerar lite kring det och börjar med att bolla tillbaka en del av ansvaret till de små och medelstora entreprenörerna själva:

- Det gäller att våga ta initiativ och komma med egna idéer. Man måste visa att man vill samarbeta med oss, att man vill vara med. Den som inte tar sig tid till att skicka in ansökningar har inte kvalificerat sig, säger han.


Men samtidigt inser han att om Vägverket och Banverket fram tills nu har tett sig som ointagliga kolosser för många mindre bygg- och anläggningsföretag, så kommer Trafikverket att tyckas än svårare att närma sig .

- Självklart är det upp till oss att upprätthålla en relation och tala om vad som krävs för att man ska kunna vara med och lägga bud. Vi måste se till att det finns förutsättningar även för de små att svara på förfrågningar, och det kommer vi att göra, säger han.

Ett sätt att ta sitt ansvar som dominerande upphandlare är att höja kunskapen och skärpa kompetensen internt i verket. Då förbättras konkurrensvillkoren samtidigt som skattebetalarnas pengar tas tillvara.

- Som upphandlare är det lätt att prata pris. Men vi är väl medvetna om vilka marginalerna i branschen är, och jag tror inte det är där som pengarna ligger. Det handlar mer om hur man bygger, hur man samarbetar. Det är där potentialen finns, säger han.


Gunnar Malm är på sätt och vis Sveriges infrastruktur-guru. Sedan 2008 är han vd för Arlandabanan, han har på regeringens uppdrag utrett frågan om Sverige ska eller inte ska ha ett höghastighetståg (det anser han).

Det var honom regeringen vände sig till när den behövde utreda en sammanslagning av ett antal myndigheter till det Trafikverk som nu blir verklighet.
Ingen blev förvånad när infrastrukturminister Åsa Torstensson strax före jul annonserade att Gunnar Malm också blir verkets generaldirektör. Även om det fanns en del spekulationer, särskilt kring de båda generaldirektörerna för Banverket och Vägverket.

Sedan dess har han arbetat med att forma sitt lag, och det har gått över förväntan.

Nivå ett, som han kallar ledningsgruppen, är klar. Där gick det näst finaste jobbet till nuvarande Vägverkets generaldirektör, Lena Erixon. Hon blir ställföreträdande generaldirektör och ansvarig för verksamhetsområdet samhälle.

Utöver henne har fyra kvinnor och fyra män fått toppjobben (se rutan här intill). Inklusive Gunnar Malm själv kommer alltså könsfördelningen att bli helt jämn i ledningsgruppen.

- Även för nivå två är rekryteringarna klara, och vi slutför just nivå tre.

Rekryteringarna bygger mycket på befintlig personal.

En speciell funktion håller på att byggas upp kring strategiska inköp och upphandlingar, med säte på Trafikverkets huvudkontor i Borlänge.

- Där förstärker vi kraftigt. Vi måste bli bättre på det rent affärsmässiga kring dessa frågor. Det handlar om skarpare analys och större förståelse för hur man köper, vad man köper och hur avtalen ska se ut.

Den strategiska inköps- och upphandlingsfunktionen kommer i sin tur att stödja två andra nya funktioner, investeringar och stora objekt. Totalt kommer cirka 25 personer att syssla med dessa frågor på strategisk nivå.

Vissa av dem finns redan i organisationen, andra kommer att nyrekryteras. Det är väl känt att den här kompetensen är en bristvara på marknaden och att det kan bli svårt att hitta rätt personer.

- Visst är det så, medger Gunnar Malm. Särskilt svårt är det att hitta den affärsmässiga kompetensen.

Under den tiden Banverket och Vägverket var två enheter arbetade de under två olika upphandlingskulturer. Vägverket låg under LOU, lagen om offentlig upphandling. Banverket arbetade efter LUF, lagen om upphandling inom vatten, energi, transporter och posttjänster. LOU är striktare vad gäller exempelvis relationen mellan upphandlare och anbudsgivare under upphandlingsprocessen.

Om någon hade hoppats att de båda kulturerna nu skulle smälta samman, så var det fel. De kommer att leva kvar, helt enkelt för att de är lagar och därmed inte kan "förenklas bort".

- Vi blir tvungna att jobba med båda. I projekt där vägar överväger, kommer LOU att gälla. I projekt där järnvägar överväger kommer LUF att gälla, säger Gunnar Malm.
Men Trafikverket kommer inte bara att ha Vägverket och Banverket under sin hatt. Även delar av Sjöfartsverket och Transportstyrelsen och SIKA (Statens institut för kommunikationsanalys) ingår.

- I den gamla strukturen var vägar och järnvägar helt dominerande. Det är viktigt att få in sjöfarten som en viktigare del av infrastrukturen. Vi har en tydlig uppgift att se till det. Det handlar mycket om att utnyttja kustnära sjöfart på ett bättre sätt, och förändringar kommer att synas ganska snart, lovar Gunnar Malm.

Höghastighetståget, där han själv har utrett förutsättningarna, kommer att få stor betydelse för framtidens transporter, förutser han. Även om han är ganska tystlåten vad gäller det projektet, eftersom regeringen ännu inte satt ner foten i frågan.

- Erfarenhetsmässigt vet man att tågresor som tar mindre än tre timmar får marknadsdominans. Tar tågresan mer än fyra och en halv timme, då väljer de flesta resenärer flyget, säger han och påpekar att många kommuner och regioner ser stora utvecklingsmöjligheter i samband med höghastighetståget.

Även om Gunnar Malm inte har tillträtt ännu, kan han redan nu konstatera att jobbet har börjat bra. Fusionsarbetet mellan de olika verken tycks gå som smort. Det bådar gott för att sammanslagningen ska få avsedd effekt: att skapa ett transportsystem som är både effektivt och hållbart, samtidigt som man har överblicken över de olika transportslagen.

- Då kan vi skapa våra egna resurser. Om vi arbetar effektivare kan vi arbeta med fler objekt och ge svenska folket mer infrastruktur och bättre transportlösningar, säger Gunnar Malm.

Men även om övergången går smidigt, tror han ändå att det kommer att ta tid innan den nya organisationen har satt sig. Hur lång tid kan det ta?

- Nog tror jag att det kan ta tre år, säger Gunnar Malm.

Då kommer han att ha två år kvar på sitt förordnande, som sträcker sig till 2015.


TRAFIKVERKETS LEDNINGSGRUPP:
Gunnar Malm,generaldirektör
Lena Erixon,ställföreträdande generaldirektör och chef för verksamhetsområde Samhälle
Lotta Brändström, chef för verksamhetsområde Stora projekt
Wiveca Dahl, chef för Personal
Stefan Engdahl, chef för verksamhetsområde Investering
Christer Hårrskog, chef för Kommunikation
Charlotta Lindmark, chefsjurist och chef för Juridik och planprövning
Katarina Norén, chef för verksamhetsområde Resultatenheter
Torbjörn Suneson, chef för Strategisk utveckling
Björn Östlund, chef för verksamhetsområde Trafik.

Ingrid Kindahl - ingrid.kindahl@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.