Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalisering

Ny digital Byggvarudeklaration lanseras

Publicerad: 3 Februari 2016, 15:29

Nu ska det bli lättare att hålla koll byggprodukters innehåll. På fredag den 5 februari blir den digitala versionen av Byggvarudeklarationen tillgänglig. Därmed ska det bli lättare för tillverkare att registrera, uppdatera och spara information om varornas innehåll.


Nu ska det bli lättare att hålla koll byggprodukters innehåll. I fredags lanserades den digitala versionen av Byggvarudeklarationen. Därmed ska det bli lättare för tillverkare att registrera, uppdatera och spara information om varornas innehåll.

En byggvarudeklaration är en frivillig mall, en slags egendeklaration, på hur tillverkare ska informera om en produkts miljöaspekter. Mallen har utvecklats av hela byggsektorn genom Föreningen för Byggvarudeklarationer. Sammantaget har ett fyrtiotal företag och organisationer varit med och tagit fram den nya Byggvarudeklarationen eBVD2015.

– Kraven och behoven av mer miljöinformation om byggprodukter har ökat markant de senaste åren. Genom en helt ny databas kommer miljöinformation om byggprodukter att bli mer och enkelt tillgänglig för de som använder Byggvarudeklarationer genom att de kan söka produkter helt fritt från en samlad plats, säger Lars Lundberg, ordförande i BVD-föreningen och vd på Saint-Gobain Gyproc.

Främst är det kemiska innehållet i byggprodukterna som Byggvarudeklarationen bygger på. Redovisningen grundar sig både på lagkrav och marknadskrav. Bland annat att en vara enligt lag måste ha ett säkerhetsdatablad och att den uppfyller reglerna i REACH-lagstiftningen och marknadskravet som anger att minst 98 procent av en byggprodukt ska vara deklarerat.

Nytt i eBVD2015 är också att informationen om byggprodukterna också är kopplad till certifieringssystemen för byggnader, som LEED, Breeam och Miljöbyggnad och att företagen ska ange om produkten är CE-märkt.

I den nya digitala Byggvarudeklarationen är det också möjligt att ange om man har tagit fram en så kallad EPD (Environmental Product Declaration), en tredjepartsgranskad miljödeklaration som sammanfattar miljöpåverkan hos en produkt baserad på den europeiska standarden EN 15804. Här anger man slutsatsen av sin livscykelanalys för sju olika områden, till exempel klimatpåverkan, oxonnedbrytning och försurning.

Andra nyheter i eBVD2015 är att det även är möjligt att deklarera sociala aspekter som har funnits med vid framställningen av produkten. Företagen kan ange om de har policys för att hantera CSR-frågor (Corportate Social Responsibility), följer FN:s principer för mänskliga rättigheter eller Global Compact, ILO:s kärnkonventioner eller att man följer ISO standard 26 000. Som tillverkare förväntas man ha koll minst ett steg tillbaka i leverantörsskedjan, exempelvis vad gäller löner, god arbetsmiljö och barnarbete.

– Det nya inmatningsverktyget kommer också att underlätta för tillverkare att registrera all ”obligatorisk” information om sina produkter och även hålla informationen uppdaterad och korrekt. Vi hoppas att så många tillverkare som möjligt Byggvarudeklarationer enligt det nya standardiserade formatet, säger Monica Björk, vd på Byggmaterialindustrierna.

Nyheter i den digitala Byggvarudeklarationen eBVD2015

■ Dokumentationen registreras och sparas och uppdateras helt digitalt. Informationen är sökbar.
■ Redovisningen grundar sig både på lagkrav och marknadskrav.
■ Informationen är kopplad till de certifieringssystem som finns för byggnader, exempelvis LEED, Breeam och Miljöbyggnad.
■ Det går att ange om en produkt är CE-märkt och om man har tagit fram en kallad EPD (Environmental Product Declaration).
■ Det går att ange om man lever upp till sociala aspekter vid tillverkningen.
■ Mer information finns på byggvarudeklarationer.se och på byggmaterialindustrierna.se.

Nomi Melin Lundgren

Redaktionssekreterare

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.