Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalisering

Ny kunskapssajt om målning inomhus

Publicerad: 6 mars 2008, 13:36

Färgbranschen har gått samman för att förmedla praktisk kunskap om allt som hör inomhusmålning till. Resultatet är en hemsida där den som går i målartankar hittar så-här-gör-du-instruktioner utifrån såväl en hög- som lägre ambitionsnivå.


Hemsidan är en del av informationskampanjen "Måla över tapeten" där färgbranschen i enad front informerar om och utbildar i fördelarna med att måla. Under hösten ligger fokus på att få konsumenten att hitta till denna källa av kunskap.  
Färgbranschen har beslutat att göra gemensam sak i att uppmuntra det allmänna intresset som finns kring färg och målning. Samtliga färgfabrikanter erbjuder sina kunder mängder av inspirerande produkter och material. Och nu har branschorganisationen Sveff (Sveriges Färgfabrikanters Förening) tagit sig an uppgiften att samla tips och råd om inomhusmålning på ett gemensamt ställe, nämligen på hemsidan www.malaovertapeten.nu.
Målet med hemsidan är att på ett pedagogiskt sätt guida den som ska måla inomhus till ett snabbt, enkelt och lyckat målningsresultat. Till att börja med kan man med hjälp av räknesnurran räkna ut hur mycket färg som kommer att gå åt. Därefter kan man välja ambitionsnivå för målningsjobbet och steg-för-steg följa instruktioner och bildmaterial till ett lyckat slutresultat.
Målningsinstruktionerna kan skrivas ut för att ha som en lathund bredvid sin målarburk och roller.
-I arbetet med hemsidan har vi verkligen försökt att tänka utifrån användarens perspektiv. Vi hoppas och tror att man där hittar svar på sina vanligaste frågor, men även får sin nyfikenhet på hur färger samspelar och berör oss stillad, säger Olof Holmer, vd på Sveff.
Kampanjen  riktar sig främst till kvinnor och barnfamiljer och syftet är att få dem att reflektera över den målade väggen som ett attraktivt alternativ till en tapetserad. Kampanjen förväntas även stimulera människor till att vilja göra om hemma i största allmänhet och på så sätt hålla liv i den rådande inredningstrenden.

MARIANNE SILÉN

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.