Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalisering

Ny webbplats ger hjälp i bostadsfrågor

Publicerad: 12 Januari 2009, 13:03

I dag, den 12 januari, startar Boverket den nya webbplatsen www.omboende.se. Den ska ge konsumenter information om Sveriges största konsumentproblem – boende.


På OmBoende.se ska det finnas information om att leta bostad, hyra, köpa, bygga, äga, sälja och flytta. Om svaret på en boendefråga inte finns ska besökarna lotsas vidare till rätt ställe.

Bakom webbplatsen står Boverket och Konsumentverket och informationen ska vara fri från kommersiella intressen och därmed säkrare för den enskilda konsumenten.

– Det nya med OmBoende jämfört med tidigare webbplatser är att vi ger en bredare information som ger medborgarna stöd i många olika situationer, säger Boverkets generaldirektör Janna Valik i ett pressmeddelande.

De senaste åren har antalet klagomål om boendefrågor till de kommunala konsumentvägledarna legat på cirka 20 000 per år, enligt Konsumentverkets siffror, vilket gör det till Sveriges största konsumentproblem.

– Vart femte klagomål till kommunernas konsumentvägledare handlar om boendefrågor. Vi hoppas att OmBoende ska hjälpa konsumenterna att bli mer medvetna och att konsumentproblemen därmed blir färre, säger Konsumentverkets generaldirektör Gunnar Larsson.

Målet är att webbplatsen ska ge konsumenter den information de behöver för att kunna göra bra, aktiva val på en allt svårare bostadsmarknad.

www.omboende.se har tagits fram på uppdrag av regeringen.

Nomi Melin Lundgren

Redaktör

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.