Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalisering

Nya affärsmodeller växer fram ur tekniken

Publicerad: 27 April 2017, 04:00

På Nordic Cube är man högst medveten om betydelsen av digitaliseringen, dess vikt och möjligheter även för byggbranschen.


– Jag tror att det är viktigt att man hänger med på den här resan redan från början, annars är man körd om några år, säger Örjan Landström, en av personerna bakom Nordic Cube.

Nu i uppstartsfasen av fabrik i Vårgårda och funderar de mycket över hur de kan skapa processer och system som genererar värde – i dag och i framtiden. Det handlar bland annat om att säkerställa att all den senaste informationen finns tillgänglig och den uppdateras för alla berörda i realtid för att effektivisera och minimera felkällor.

Örjan Landström menar att i dag är allting digitaliserat men att det är viktigt att skilja på när digitaliseringen blir omedelbar – när information kan överföras direkt med IoT (Internet of Things) och analyseras med Big Data.

– Digitalisering är gammalt. Det nya är den uppkopplade världen med det omedelbara informationsutbytet. Digitaliseringen och information är värdelös så länge den inte skapar värde. Jag tror att det är viktigt att redan nu tänka på vilka olika system man väljer att använda, säger han.

Infrastruktur krävs

Informationen måste ha en infrastruktur.

– Där tänker vi oss noga för nu när vi är i uppstart av processerna. Vi vill ha system som kommer att vara användbara om två år också och inte låsta fast oss i ett system som det inte går att ta sig ur eller som är väldigt kostsamt att förändra, säger Örjan Landström.

I mångt och mycket handlar även att bygga modul­hus om smart kommunikation, hävdar han.

I Nordic Cubes exempel så skulle det kunna vara: Företaget säljer en produkt – ett bostads­system. På hemsidan kan man knappa in vad man vill bygga och var och i slutänden får man ett förslag och en prislapp. Sedan går det ut en förfrågan till olika produktionsenheter (robotar) – var finns det ledig kapacitet att kan ta den här ordern och när kan den vara klar för leverans? Kunden får omedelbart besked. Därefter går frågan vidare till leverantörernas uppkopplade databaser. Vi behöver det här och det här – vem kan leverera? Och så vidare.

– Det handlar om mycket information som kan hanteras utan att några människor egentligen är inblandade – i realtid. Det är det, det innebär att vara uppkopplad, säger Örjan Landström.

Otroliga möjligheter

Han ser otroliga möjligheter, det kan handla om smarta hus som med hjälp av sensorer läser av hur människorna som bor där mår och automatiskt anpassar inomhusklimatet efter det så att de sover bättre eller andra saker som folk i framtiden kan tänkas vara beredda att betala för.

– Det går inte ens att föreställa sig vilka enorma informationsmängder som kommer att finnas i framtiden men någon måste tolka och sammanställa den. Det är som att göra en karta av verkligheten så att man kan ta sig fram i terrängen. Om någon tolkar informationen fel så blir den värdelös.  Den digitaliseringen i realtid här kommer att påverka hela samhället så mycket, även byggbranschen, säger Örjan Landström.

Hela vidden av detta är svår att överblicka.

– Man får ta det i små bitar. Så länge man inte blundar och stoppar huvudet i sanden, som jag tror att många faktiskt gör, för att allt detta upplevs som oöverblickbart och hotfullt mot ens eget system och organisation. Vi människor är anpassningsbara, men ändå ovilliga till förändring, men jag tror att man ändå måste ställa sig frågan vad det här innebär för individen och för företaget och sedan införa de olika delarna stegvis, säger Örjan Landström.

Relaterade artiklar

Byggsats svar på ny utmaning

Fler ser potentialen för byggande i trä

Nomi Melin Lundgren

Redaktionssekreterare

nomi@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.