Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalisering

Pinpointer tar helhetsgrepp om massorna: ”Vi delar gärna med oss av kunskapen gratis”

Publicerad: 21 oktober 2021, 09:50

Hanteringen av schaktmassor blir viktigare och viktigare. Pinpointer, med vd:n Joakim Klintred, vill både erbjuda digitala tjänster och dela med sig av sin kunskap på området.

Foto: Mattias de Frumerie / Pinpointer

Byggbranschens behov av att ta hand om schaktmassor på korrekt sätt blir allt större. Pinpointer har tagit fram det digitala verktyget som ska göra hela processen så enkel som möjligt. Och behovet finns – innan året är slut ska techbolaget ha dubbelt så många anställda.


Ämnen i artikeln:

contechanläggning

Kemisk analys, transportplanering och avfallsmottagning. Det är en lång kedja med nödvändiga steg när schaktmassor från byggindustrin ska tas om hand. Joakim Klintreds bakgrund från mottagarsidan fick honom att få upp ögonen för behovet av ett verktyg som tar ett helhetsgrepp om schakthanteringen.

– Jag jobbade på Mewab, ett bolag som arbetar med återvinning och deponi av avfall, och började jobba fram ett verktyg för internt bruk i Excel. Vi insåg att det inte fanns någon annan som byggt upp ett digitalt verktyg som skötte hela den här kedjan, säger Joakim Klintred.

LÄS MER: Markföroreningar dyker upp i schaktarbetet? Så här gör du!

2019 Startades Pinpointer och efter en utvecklingsperiod börjar bolaget nu att på allvar rulla ut sin tjänst på marknaden. Sedan starten i Göteborg finns kontor även i Karlstad, Stockholm och Linköping.

– Vi är 15 anställda i dag och målet är att vara dubbelt så många innan årsskiftet, säger Joakim Klintred.

Ur byggentreprenörens perspektiv kan du, när du ska börja räkna på massahanteringen, ladda upp den kemiska analysen av massorna till Pinpointer. Verktyget räknar sedan på varje kemisk beståndsdel och tar även hänsyn till hur ämnena reagerar med varandra. Uträkningen granskas av en extern miljökonsult innan en offert på vad det kommer att kosta att ta hand om massorna. 

– Dessutom skapas alla nödvändiga avfallsdokument som krävs inför mottagandet, säger Joakim Klintred.

LÄS MER: Byggare oroas över andras digitala kompetens

Entreprenören får välja om man vill räkna med transport i priset och får här en möjlighet att välja hur mycket man som beställare vill göra för miljön.

– Mottagningsanläggningarna har olika timpeng och kunden har därför möjlighet att välja den billigaste anläggningen eller den som ligger närmast och därför mest hållbar sett till transportsträcka. Dessutom har vi ett alternativ för bästa miljöalternativ – kortaste transport och med alternativa bränslen. Glädjande nog är väljer de flesta av våra kunder en mer hållbart transport, säger Joakim Klintred.

Tar själva emot avfallet

Under hela hanteringen finns alla dokument tillgängliga digitalt. Pinpointer står som mottagare för avfallet och därmed också som garant för att avfallet tas om hand på korrekt sätt. 

– Tanken är att allt ska vara så enkelt som möjligt, säger Joakim Klintred.

Läs även: Accurator gör UE-kontrollen enklare: ”Mycket av inköparnas tid läggs på annat än själva inköpsarbetet” 

Flera samhällstrender talar för Pinpointer. Regelverken har blivit stramare och den senaste tidens sopbränder i Stockholmsområdet har lett till att fler har fått upp ögonen för frågor som rör byggavfall. En annan faktor är det digitala språnget som har tagits i och med coronapandemin.

– Tidigare var många skeptiska till att inte ha alla dokument på papper samlade i en pärm. Så ser det inte ut längre, säger Joakim Klintred.

Sprider kunskapen

Under pandemin tog också Pinpointer tillfället i akt och började spela in korta informationsfilmer för att sprida kunskap om schaktmassor.

– Det här är viktig kunskap som vi gärna delar med oss av gratis. Det kostar heller ingenting att använda Pinpointer förrän du tackar ja till en offert, säger Joakim Klintred.

Läs även: ”Byggbranschen är ett smörgåsbord för techbolagen” 

Runtom i Sverige pågår stora anläggningsprojekt med stora mängder schaktmassor som ska hanteras. Pinpointers kunder hör dock storleksmässigt till mellanskiktet i branschen. Icke desto mindre är massahanteringen central.

– Vårt standardprojekt är inte ett stort infrastrukturprojekt utan snarare ett flerbostadshus. Men även i det fallet kan massahanteringen gå på fyra miljoner kronor. Är det något i kalkylen som inte stämmer så tappar du hela projektet, säger Joakim Klintred.

Anders Siljevall

Reporter

anders@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

contechanläggning

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.