Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalisering

Så tar podden vd:ns röst ut på bygget

Publicerad: 11 juni 2021, 04:00

Greg Gilberts Corporadio producerar interna podcasts för byggbranschen. Lars Svensson, tidigare vd för Sh Bygg, var den första vd-kunden.

Foto: Corporadio / Sh Bygg

Uppsalaföretaget Corporadio vill hjälpa företagsledare att kommunicera direkt med sina medarbetare på fältet. Vd:n Greg Gilbert berättar varför podcasts är ett särskilt bra verktyg för byggbranschen.


Ämnen i artikeln:

podcastdigitala byggtjänster

Vad är historien bakom Corporadio?

– Jag och min partner Simeon Nedkov möttes i Uppsala på en coworkingyta som jag var medgrundare till. Vi kom bra överens och pratade om att starta företag tillsammans. Tidigt under 2018 såg vi hur intresset för podcasts ökade kraftigt. Vi är båda flitiga poddlyssnare och kom på idén till en plattform som hjälper ledare att skapa korta podcasts för att nå ut till sina medarbetare med information och idéer.

Hur tog ni idén vidare?

– Under 2019 började flera politiker, lokalt och nationellt, använda en första version av vår plattform för sina poddar. När Corporadio fick mer uppmärksamhet började vi höra av oss till företagsledare som ville kommunicera på ett rakt och mänskligt sätt till sina medarbetare på golvet. En av dem var Lars Svensson, vd för Sh Bygg. Det blev vår första vd-kund!

LÄS MER: Nima Assadi: ”Podden är mitt bidrag till en bättre bransch 

Hur fungerar tjänsten?

– Corporadio är som en privat podcast med korta avsnitt, vanligtvis 5-7 minuter långa. Avsnitten blir sedan direkt tillgängliga i de anställdas telefon. Det krävs ingen speciell app utan företaget kan lätt signa upp sina anställda som får en prenumerationslänk. Sedan tar det tre sekunder att komma igång.

Vilka företag använder Corporadio?

– Tjänsten är särskilt relevant för företag med anställda som jobbar i fält. Vi har många kunder inom bygg, elinstallation och liknande. Utöver Sh Bygg är Ramudden, Sallén Elektriska och Ehrab några av våra kunder. Vid årsskiftet passerade vi tusen prenumeranter.

Har coronapandemin ökat behovet av den här typen av kommunikation?

– Definitivt! I dessa tider pratar människor specifikt om att de vill höra uppdateringar direkt från chefen. De vill veta vad som händer och hur framtiden ser ut. Att höra vd:ns röst har en väldigt övertygande och lugnande effekt. Det bygger också tillit inom organisationen.

Vad är planen för framtiden?

– Nu har vi över ett års erfarenhet och vet att podcasts är ett effektivt sätt för ledare att kommunicera. Förhoppningsvis kommer det mer spännande nyheter framöver. Samtidigt fortsätter vi att jobba med hur vi på bästa sätt kan hjälpa våra kunder att nå ut till sin personal. 

Anders Siljevall

Reporter

anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.