Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalisering

Stora Infradagen lyfter digitalisering

Publicerad: 27 Januari 2017, 13:14

Bild 1/2  Infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Foto: Staffan Åkerlund

Digitaliseringen var överallt närvarande under Stora Infradagen i Stockholm i dag fredag. Magnus Persson, vd i Värmdö Schaktgruppen och ordförande i Maskinentreprenörerna uppmanade deltagarna att tänka utanför ramarna när det gäller att hitta fungerande tillämpningar av tekniken och i jakten på att uppdatera sina affärsmodeller.


När Magnus Persson påannonserade infrastrukturminister Anna Johansson (S) påminde han om att tidigare socialdemokratiska regeringar hade tagit fram långtidsvisioner för den byggda miljön. Hur förhåller sig dagens regering frågade han.

Anna Johansson betonade att digitaliseringen av samhället är vår tids motsvarighet till förra århundradets elektrifiering och att det påverkar stadsbyggnation på ett mycket grundläggande sätt.

– Vi kan inte ha bilen som riktmärke när vi bygger våra städer i framtiden. På landet däremot kommer den att vara en del av transportsystemet. För oss är det viktigt att inte överinvestera varken vägar eller järnvägar. Riktmärket är i stället att hela landet får välfungerande transportsystem, underströk hon.

Däremot har järnvägarna fortsatt stora behov på grund av att beläggningen med persontrafiken och gods tar alla kapacitet i anspråk redan i dag. Behoven av upprustning är omfattande.

– Vi har vidgat ramen för detta med 100 miljarder, vilket sedan riksdagen beslutade om i december. För järnvägens del är det en anslagsökning med 47 procent, sade Anna Johansson.

Kritiserade Alliansen

Hon kritiserade samtidigt Alliansregeringen för att ha sänkt skatterna med 140 miljarder kronor under sina år vid makten.

– Två år med denna summa skulle finansiera hela utbyggnaden av höghastighetstågen, jämförde hon.

Skulle höghastighetståg någonsin kunna bli lönsamma, frågade hon sig.

– Ja, man får se till alternativen. Vad kostar det att inte göra den typen av satsningar? frågade hon och pekade på framgångarna med Öresundsbron, som överträffade alla förväntningar och skapade Öresundsregionen med bas i både Köpenhamn och Malmö-Lund. Ett annat exempel ser hon i Citybanan som öppnar i sommar som tar bort tågens getingmidja i Stockholm.

Reinfeldt om förändringens tid

Förre statsministern, Fredrik Reinfeldt, talade om kraften i större samhällsförändringar under tiden de pågår.

Människor går igenom olika stadier vid omvälvande förändringar, menare han. Det är mänskligt men är samtidigt felaktiga reaktioner eftersom de aldrig påverkar förändringskraften i sig. Den kommer ändå. Första reaktionen är förnekelse som sedan övergår i ett stadium där vi håller i hatten och hoppas att allt bara drar över. När det inte går eller ger resultat går vi över till att försöka styra utvecklingen i vår egen riktning. Även det misslyckas, menar han.

– Ett företag kanske bildar en förändringsgrupp som ska styra utvecklingen i en viss önskad riktning. Men det går. Det ligger i förändringens natur att den kommer bakifrån, från sidan eller underifrån. Det är helt enkelt en missuppfattning, kanske typiskt svensk, att vi kan styra den, sa han.

Digitaliseringen är en sådan större förändring, enligt Fredrik Reinfeldt. Men allt överskuggande är befolkningstillväxten, den megakraft som kommer att prägla det närmaste seklet. Med ett Afrika som växer om Asien och där gamla nationsgränser inte kommer att vara relevanta.

Vi pratar digitaliseringen men glömmer då bort människorna, varnade Reinfeldt som också ser urbaniseringen som den logiska följden av befolkningsökningen.

– Om enbart en generation kommer 80 procent av jordens befolkning att bo i städer, sade han.

Staffan Åkerlund

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.