Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalisering

Tekniken går framåt i den virtuella verkligheten

Publicerad: 14 Juni 2017, 11:39

AR-hjälmen Daqri kan visa viktig information framför ögonen på användaren – ute på byggarbetsplatsen.

Foto: Anders Siljevall

Virtual reality väntas ta allt mer plats i byggbranschen. Framtiden bjuder på mer avancerad teknik som augumented reality direkt i bygghjälmen och VR-teknik med ljud som simulerar akustiken.


Vandra runt i armeringsritningarna i Slussenprojektet, eller stå direkt på arbetsplatsen och upptäck säkerhetsbrister med en smart hjälm. När mjukvaruföretaget Autodesk anordnade en dag med framtidsspaning när det gäller VR-teknik i byggbranschen framgick det att utvecklingen går snabbt framåt.

– Det har hänt väldigt mycket de senaste tio åren. Vi har gjort visualiseringar väldigt länge och virtual reality är det senaste. En arkitekt kan visa på ett tidigt skede hur ett färdigt projekt kommer att se ut. Nästa steg är augumented reality, AR, i bygghjälmar, förklarade Simon Gillis på Autodesk.

Autodesks Revit Live är en molnbaserad tjänst som omvandlar Revit (BIM)-modeller till realistiska upplevelser där man kan ta del av och utforska miljöer och byggnader på förhand.

Joachim Dekker, på Autodesk Sverige, berättade att VR-teknik kan spara mycket pengar.

– Det uppskattas att 25 procent av byggkostnaden är slöseri. Fel material används, folk dyker upp på fel tider. Om alla har rätt information från början går det att spara in på såväl miljöpåverkan som på skattemedel.

På plats under dagen fanns bland andra teknikkonsultföretaget Tikab som har använt VR-teknik i modelleringen av Slussen-projektet. Med hjälp av VR-glasögon kan man gå runt i 3D-modellen av nya Slussen för att få en uppfattning om hur det kommer att se ut.

Augmented reality – förstärkt verklighet – kommer bli en vanligare syn i framtiden. AR-hjälmen Daqri fanns för demonstration under dagen. Den smarta hjälmen är tidigt i utvecklingsstadiet men tanken är att den ska användas på byggarbetsplatsen. I glasögonen visas viktig information som arbetsinstruktioner, visualisering av hur varma objekt framför en är och andra uppgifter som effektiviserar arbetet och gör det säkrare.

Andrew Parkin berättade hur akustiksimulering i VR kan bli nästa steg i utvecklingen.

Foto: Anders Siljevall

Synintryck i all ära, men mer verklig blir upplevelsen om man tillför ljud i simuleringen. Akustikingenjören Andrew Parkin, som arbetar på det brittiska konsultföretaget Cundall, berättade under ett föredrag om hur akustiksimulering i VR kan bli nästa steg i utvecklingen.

– Utvecklingen har gått framåt i hur vi kan förutspå hur ljud beter sig i en byggnad. Det går att kalkylera för bra akustik, men det är svårt att göra detta förståeligt för en kund. Skalmodeller fungerar också bra, men är en dyr lösning, förklarade Andrew Parkin och demonstrerade hur man i en VR-simulering också kan simulera akustik. Beroende på var man står i ett rum förändras det inspelade ljudet på ett sätt som motsvarar den verkliga akustiken.

– Med ljud kan kunderna ta beslut utan att behöva lita på våra prognoser.

Anders Siljevall, anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.