Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Forskning

Forskning visar att gröna byggnader lönar sig

Publicerad: 2 Augusti 2011, 17:50

Enligt en färsk avhandling från KTH är det ekonomiskt fördelaktigt för byggindustrin att satsa på energieffektiva hus.


Forskningen har bedrivits vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, sedan 2009. Staffan Hintze, chef Forskning och Utveckling på NCC, initierade forskningsprojektet och det har finansierats av NCC och Svenska Byggbranschens UtvecklingsFond, SBUF. Men en bredare referensgrupp har även funnits, med medlemmar från bland annat Skanska och Veidekke. Nu presenteras slutsatserna i en ny licentiatavhandling, men forskningen slutförs med en doktorsavhandling under 2013.


Syftet med projektet var att kartlägga och utvärdera miljöanpassade byggnaders lönsamhet. Studien omfattar 24 företag, som arbetat med minst ett projekt med energieffektivt byggande. I studien har man tagit hänsyn till själva investeringen, driftekonomin och energianvändningen och hur man i framtiden kan få en affärsmässig fördel av att bygga miljöanpassade byggnader.

– De första fem åren märks ingen större skillnad, men sedan blir värdeutvecklingen och ekonomin i energieffektiva hus bara bättre och bättre ju längre tiden går. Det är rimligt att anta att energipriserna kommer stiga, vilket självklart också påverkar totalekonomin, säger Agnieszka Zalejska-Jonsson, doktorand vid KTH, Bygg och Fastighetsekonomi.

Enligt Staffan Hintze är en annan slutsats i studien att flertalet hyresgäster fått en ökad vilja att "bo grönt" och att varken hyresgäster eller fastighetsägare upplever att det är svårt att sköta gröna fastigheter.

Kriterierna för Green Building är att sänka energiförbrukningen i fastigheten med 25 procent mot kraven i BBR, Boverkets byggregler.

Ingrid Gallagher - ingrid@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.