Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Forskning

Svenska byggen står stilla till 80 procent

Publicerad: 5 Maj 2014, 10:19

Chalmersprofessorn Per-Erik Josephson anser att branschen lider av stora effektivitetsproblem. Foto: Per Hindersson

Foto: Per Hindersson

Bara 20 procent av tiden under en arbetsvecka används under själva byggskedet. Resten av tiden, 80 procent, står bygget stilla, enligt Chalmersprofessorn Per-Erik Josephson som nyligen publicerade sina rön i en vetenskaplig artikel i Journal of Construction Management.


I stort sett alla är överens: Byggbranschen behöver rycka upp sig. Chalmersprofessorn Per-Erik Josephson lanserar tre botemedel – identifiera vilka hinder och bromsklossar det finns i processen och produktionen, satsa på standardisering och fundera över möjligheterna att spräcka 40-timmarsveckan.

– Under byggskedet används bara 20 procent av den tillgängliga tiden; åtta timmar från måndag till fredag. Resten av tiden, 80 procent, står bygget stilla. Men kan vi verkligen bli världsbäst om vi jobbar på det sättet?

Per-Erik Josephson har nyligen publicerat en vetenskaplig artikel – The Use and Non-Use of Time in Construction of New Multi-Dwellings in Sweden Buildings – i International Journal of Construction Management (ungefär “Användandet och icke-användandet av tid i byggandet av nya flerbostadshus i Sverige). Här sätter han fokus på analys av tiden, snarare än av kostnader.

– När det gäller branschens förnyelse, förändring och produktutveckling så är det för mycket fokus på kostnaderna. Det finns en alternativ logik, en logik som är vanlig i flera andra branscher. Man börjar med att identifiera problem och hinder, vilket leder till en mer planerbar process, där vi bland annat kan korta tiden, och effekten av detta blir i sin tur en bättre kostnadsbild. Det vill säga, vi börjar i en annan ända. Vi borde fokusera mer på tiden, säger Per-Erik Josephson.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.