Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Forskning

Utan koll på produktiviteten

Publicerad: 19 Oktober 2011, 14:13

Forskare har stora problem att mäta anläggningssektorns produktivitetsutveckling på grund av bristande diarieföring och dålig uppföljning.


I mars 2012 avslutas anläggningssektorns samverkan inom ramen för FIA, Förnyelse i anläggningsbranschen. Men fortfarande återstår mycket att göra. Enligt forskare från VTI, statens väg och transportforskningsinstitut, går det inte att på något vettigt sätt mäta produktiviteten eller ens göra korrekta ekonomiska uppföljningar av enskilda statliga anläggningsprojekt.

Diarieföringen hos Trafikverket (tidigare Vägverket och Banverket) är alltför bristfällig.

VTI, statens väg och transportforskningsinstitut, försöker mer eller mindre löpande undersöka effektiviteten i de statligt finansierade anläggningsprojekten. Sedan två år jobbar professorerna Jan-Eric Nilsson, VTI, och Mats Bergman, Södertörns Högskola, på uppdrag åt Konkurrensverket med att skapa en databas kring kostnaderna för infrastrukturprojekt - upphandlat pris och slutgiltig kostnad.

Syftet har varit att få en samlad bild av upphandlingarna i Sverige under de senaste tio åren Det har gått så där.

För några veckor sedan deltog Jan-Eric Nilsson i ett seminarium på KTH om framtida forskningsfrågor för bygg- och anläggningssektorn.

– De beställande myndigheterna har inte haft ordning på sin diarieföring. Vi bad till exempel Banverket om 1 200 anbudsvärderingar. Men vi fick bara 528. För mer än hälften, 560 upphandlingar, fanns ingen information alls. Vi kan alltså inte koppla de faktiska upphandlingarna till tidigare politiska planbeslut. Det går inte att mäta konsekvenserna av politiska beslut och vi kan inte säga någonting vetenskapligt om anläggningssektorns produktivitetsutveckling, säger Jan-Eric Nilsson.

Jan-Eric Nilssons och Mats Bergmans rekommendationer är:
• Alla upphandlingar måste diarieföras. Upphandlingsprotokoll och centrala uppgifter registreras i en databas.
• Alla fakturor som kommer in måste bokas mot samma objektsnummer som registrerats vid upphandlingen.
• Kompletterande uppgifter om genomförandet läggs in under rätt objektsnummer.

– Inte så komplicerat med andra ord. I grunden handlar det om demokrati och om krav på kvalitet hos de tjänster som betalas med skattepengar. Våra gemensamma resurser måste användas effektivt. Det mesta talar för att vi kan få ut mer väg och järnväg för de pengar som vi faktiskt satsar. Det här kan bli effektivare, säger Jan-Eric Nilsson.

Malin Löfsjögård (M) är ledamot av trafikutskottet och dessutom ordförande i produktivitetskommittén.
– Uppföljningen fungerar inte tillfredsställande i dag, men nu börjar det hända saker i och med olika projekt som har satts igång i det nya Trafikverket. Uppföljningarna av enskilda projekt måste helt enkelt bli bättre, säger hon.
Kommittén tillsattes 2009 för att följa upp och analysera de statliga beställarnas agerande för att förbättra produktiviteten och innovationsgraden i anläggningsbranschen.

Kommitténs slutredovisning kommer under sommaren 2012.

– Vi vill att anläggningsbranschen ska växla upp och bli produktivare. Vi har en begränsad mängd av skattemedel som vi vill få ut så mycket som möjligt av, säger Malin Löfsjögård anser att det är viktigt att Trafikverket i det arbete som nu pågår tar intryck av kritiken.

–Trafikverket har satt igång ett omfattande arbete. Men det är viktigt att uppföljningsrutinerna läggs på rätt nivå och Trafikverket måste fundera på vilka nyckeltal man vill lägga fokus på.

– Det finns ingen quick fix för att öka produktiviteten i anläggningsbranschen, utan vi behöver göra en rad olika saker. Nu handlar det mycket om att gå från ord till handling, säger Malin Löfsjögård.

Per Hindersson

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.