Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Industriellt byggande

Kilometerskatten får Norrlandsbyggare att rasa

Publicerad: 6 mars 2008, 13:35

Förslaget om att lägga en ny kilometerskatt på 14 kronor per mil på lastbilstransporter får Norrlands industriella byggare att rasa. Erik Lindbäck, vd i Lindbäcks Bygg, pekar på stora konsekvenser för dem.


Donald Johansson, vd för Nordens största småhusproducent, Älvsbyhus, som tillverkar närmare 650 enfamiljshus i Älvsby men som också har fabriker i Skåne och i Finland är också kritisk:
-Det här gör att vi måste ompröva var vi ska bygga ut och var vi ska dra ner kraftigt. Det ser mörkt ut för Norrland.
Efterfrågan på Älvsbyhusen är rekordstor. I År räknar Donald Johansson att sälja över 1 900 hus men man har enbart kapacitet att tillverka drygt 1 700. Det är av det skälet mellan nio och tio månaders väntetid på husen för köparen.
-Just nu är jag i Finland på vår fabrik och diskuterar om de kan sätta turbo på sin tillverkning så att vi klarar att leverera mot efterfrågan, säger Donald Johansson till Byggindustrin.
Huvudalterntiven vid utbyggnad och expansion har hela tiden varit att låta de befintliga anläggningarna växa. Tillverkningen i Skåne, Norrland och Södra Finland har varit något så när jämnstora. Men under senare tid har Västsverige vuxit fram som platsen för en fjärde tillverkningsenhet.
-Vi tittar nu noga på Värmland, säger Donald Johansson. Kommer den föreslagna kilometersskatten ser det mycket mörkt ut för tillverkning i Norrland på sikt. Det kommer definitivt att innebära att vi kommer att spurta med planer på en ny fabrik som också kan leverera till södra Norge.
Älvsbyhus har valt ett tillverkningssystem som ger dem tre gånger högre fraktkostnader än andra. Det beror på att man bygger färdigt mer i fabrik än vad konkurrenterna gör.  Frakten svarar idag för nio procent av totala kostnaden för husen. Fraktstödet inräknat.
Donald Johansson var en av de företagare som engagerade sig intensivt när förra regeringen föreslog att transportstödet skulle slopas. Det svarar för 25 procent av transportkostnaderna.
-Den gången övertygade vi Messing genom att peka på betydelsen för jobben och verksamheten i Norrbotten.
-Men nu är det EU:s riktlinjer som gör att nya regeringen väljer att beskatta transporterna så att det slår mot Norrland. Jag tycker att det är fel och beklagar att det därmed är EU som bestämmer hur Sverige beskattas, säger Donald Johansson.
Även Erik Lindbäck, vd i  Lindbäcks Bygg utanför Piteå, som levererar flerfamiljshus per långtradare till framför allt Mälardalen beklagar planerna på kilometerskatten.
I slutet av februari  invigde man sin utbyggda fabrik i Öjebyn som i ett slag fördubblar tillverkningskapaciteten.
Varje vecka rullar tio långtradare med extrabreda laster och följebilar ner till Mälardalen.
-Järnvägar är inget alternativ för oss. Våra husvolymer (moduler) är för breda. Politikerna måste lära sig att det inte går att ändra reglerna över en natt. Nu måste vi ompröva om vi ligger med tillverkningen på rätt plats.

Staffan Åkerlund

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.