Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Industriellt byggande

Skanska kommenterar Hallstahammar

Publicerad: 6 mars 2008, 13:36

Skanskas satsning på industrialiserat byggande hotas inte av NCC:s nedläggning av fabriken i Hallstahammar. Förutsättningarna för NCC Komplett och Skanskas ModernaHus-satsning har varit olika hela tiden. Det menar Skanskas pr-ansvarige, Pelle Berg.


Skanska beklagar att NCC slår igen fabriken i Hallstahammar. Företaget säger att alla steg mot ett mer industrialiserat byggande är lovvärda, därför är det synd att ett av försöken nu har gått i graven.

-Det är tråkigt att de inte lyckades med det här, men det förändrar inte vår situation. Vi har en tydlig plan för vårat arbete med industrialiserat byggande och kommer att fortsätta i vår takt. Vi har redan sett att våra satsningar lönar sig, säger Pelle Berg, pr-ansvarig på Skanska.

En viktig skillnad mellan NCC:s koncept "NCC Komplett" och Skanskas "ModernaHus" är enligt Pelle Berg att Skanska valt att inte satsa allt på ett kort i en fabrik. Under året som gått har Skanska visserligen investerat 100 miljoner kronor i en ny industrialiserad fabriksdel i Strängnäs. Men produktionen finns fortfarande utspridd på många enheter i landet. Skanska har även sålt av vissa fabriker för att inte ha för mycket egen kapacitet när det blir lågkonjunktur. Mycket av behovet täcks i dagsläget av externa inköp.

-Strängnäsfabriken är bara en del. Vi valde att inte ta ett jättekliv utan har jobbat med massor av åtgärder där allt inte är knutet till fabriken.

En annan viktig skillnad menar Pelle Berg är att Skanska bara valt att producera delar, och inte hus som är i det närmaste helt färdiga när de lämnar fabriken.

-NCC har byggt färdiga hus, vi satsar på att bygga legobitar. Skanska har helt enkelt inte gått lika långt och för att hårddra det till en produkt.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.