Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Industriellt byggande

Skanska satsar mer på ModernaHus

Publicerad: 6 mars 2008, 13:35

Byggsektorn måste få upp farten. Lönsamheten ska bli högre, kvaliteten bättre, driftskostnaderna lägre och hyrorna överkomliga. Har vi hört det förut, eller? Ja, men den här gången är det på allvar menar landets stora byggföretag som alla storsatsar på industriellt byggande. Vi har besökt Skanskas nya fabrik i Strängnäs.


Det börjar med en form. Den sätts noggrant ut med hjälp av stödlinjer från en laser på den solida stålplattan. Några timmar senare har den försetts med uttag för fönster och dörrar samt fyllts med betong. Efter ett dygn till är väggblocket redan på väg bort från fabriken. Bort från Strängnäs, på väg till ett långt och uthålligt liv som del i det bostadskoncept som Skanska kallar för ModernaHus.

- Vårt första hus enligt konceptet var ett åttavåningshus i Örebro. Där sattes en våning upp var tredje dag, alltså hade vi ett tätt hus med tak på mindre än tjugofem dagar, säger industrichefen Joakim Gullmark förnöjt.

De väggblock som passerar förbi framför våra ögon idag ska däremot skickas över gränsen västerut. Norrmännen har beställt 10 hus, därefter finns 20-30 stycken till i pipeline till den svenska marknaden.

Joakim Gullmark, som ansvarar för fabrikerna i Strängnäs, Bollebygd och Norberg inom Skanskas Region Stomsystem, berättar gärna om sina skötebarn. Detsamma gör Pelle Berg som är PR-ansvarig. De förklarar att Skanska startade med det industriella byggandet på allvar i samband med att företaget tog fram BoKlokhusen tillsammans med Ikea för drygt tio år sedan. Därefter togs kunskaperna med vidare till ModernaHus, där det första flerfamiljshuset stod klart för två år sedan.

Nu är satsningen på industriellt byggande, där ModernaHus bara är en del, högprioriterad för Skanska. Tiden mellan beslut om fabriksutbyggnad i Strängnäs till att anläggningen stod klar för några veckor sedan var cirka ett år. Vilket är en rekordkort tid enligt Joakim Gullmark och Pelle Berg. Idag går ungefär 25 procent av kapaciteten i Strängnäsfabriken till ModernaHus-satsningen. Inom några år ska den siffran vara uppe i 70-80 procent.

-         Hittills har vi bara haft kommunala bostadsbolag som kunder. Det är alltid svårt att sälja det första av någonting men vi har haft en god relation till allmännyttan och därför har de inte varit rädda för att satsa. Men vi tror att vi kommer att se en spridning av ModernaHus till bostadsrätter, säger Pelle Berg.

Begreppet industriellt byggande innebär bland annat mer standardiserade delar och en slimmad organisation där så mycket som möjligt av montagebyggandet görs i fabrik och inte ute på plats. En stor förebild säger man är verkstadsindustrins effektivitet, och allra helst biltillverkarnas. 100-miljonerkronorssatsningen i Strängnäsfabriken har gjort att en helt ny byggnad fylld av tyska och österrikiska maskiner precis rullat igång. Här blir skillnaden mellan arbetssättet i den gamla fabriksbyggnaden i Strängnäs och den nya delen, som byggts strax intill, tydlig.

- I den nya fabriken jobbar personalen med samma moment hela tiden. Då blir de bra på det de gör. Men jag skulle inte vilja kalla det för löpande band, arbetsuppgifterna är inte monotona på det viset, säger Joakim Gullmark.

I den gamla delen jobbar arbetslagen fortfarande vid samma "bord". Här görs alla led, från att sätta träramarna i formen till gjutningen vid en station. I den nya fabriken däremot görs alla moment vid olika stationer. Det gör att det blir mindre spring efter redskap och material till de olika momenten. Enligt arbetsledaren Per Belander ser man redan resultat.

- Vi producerar nästan dubbelt så mycket per person i den nya fabriken.

Men det är inte bara ett mer rationellt arbete inne i fabriken som räknas. Inköpen är en annan viktig del där Skanska satsar på stora volymer vilket ska sänka kostnaderna. Ett nytt sätt att arbeta berättar Joakim Gullmark också är att de börjat jobba närmare sina leverantörer.

- Vi har sett resultat när leverantörerna själva fått förädla sin vara så att den passar oss. Det har de dessutom tyckt varit kul. Ett bra exempel är vår isoleringsleverantör som numera skickar med färdigskurna komponenter istället för att vi skär till dem själva. Här har vi sänkt kostnaden per element med femtio procent, berättar Joakim Gullmark.

Ytterligare ett led i det industrialiserade byggandet säger Skanska är den enkla designen. Men är inte risken att alla ModernaHus kommer att se lite väl likadana ut?

- Vi har försökt hitta en minsta gemensamma nämnare. Ett billigare byggande kräver återupprepning för att vi ska komma upp i tillräckliga volymer och säkerställa en viss standard. Husen kommer att byggas på olika platser och det finns över tjugo olika planlösningar att välja på. Jag tror inte de kommer att uppfattas som så lika, säger Pelle Berg.

Hittills har man byggt både punkthus och lamellhus av de "legobitar" som kommit från fabriken. De första pilothusen var enkla och hade knappt någon utsmyckning, men i nästa fas av ModernaHus kommer ett mer varierat yttre att prioriteras för att göra husen mer arkitektoniskt intressanta. Det handlar om fler möjligheter till färgval och annat som kan liva upp fasaden. Även skarven mellan elementen som röjer att det är ett prefabhus kommer på sikt att försvinna.

- ModernaHus är som en Volvo kombi. Den fyller ett basbehov för många och det är en kostnadseffektiv produkt. Men det kommer fortfarande alltid att finnas de som vill köra Porsche och de som vill köra Skoda. Målet är inte att allt ska vara ModernaHus, det ska fortsätta finnas en valfrihet, förklarar Pelle Berg, och refererar återigen till bilindustrin.

Mycket av det som Skanska eftersträvar med sitt industriella byggande låter som något vi känner igen från miljonprogrammet. Men den jämförelsen vill inte Pelle Berg eller Joakim Gullmark ställa upp på. De menar att under miljonprogrammet så byggdes många likadana hus på rad vilket inte kommer att hända idag. En stor del av miljonprogrammet var även platsbyggt, medan dagens slimmade byggande sker i fabrik.

- Och så finns det en annan väldigt stor skillnad mot miljonprogrammet. Det är att dagens ModernaHus har högre kvalitet mycket lägre driftskostnader, påpekar Joakim Gullmark.

Enligt Skanska har ModernaHus en 40 procent kortare byggtid och 30 procent lägre byggkostnad än de traditionellt platsbyggda. Energibesparingen beräknas sjunka ungefär 35 procent och driftskostnaderna blir nästan 50 procent lägre. Men vilket kvadratmeterpriset varit på det som sålts hittills vill inte företaget tala om. Siffrorna är hemliga.

- Av konkurrensskäl har vi valt att inte gå ut med de uppgifterna än. Vi befinner oss än så länge i uppstartsfasen, säger Pelle Berg.


Hur kommer det sig att alla stora företag i branschen utvecklar det industriella byggandet just nu?

- Vinstmarginalerna i byggbranschen är små trots att vissa inte tror det. Den ligger på mellan tre och fyra procent och därför finns det krav både från ägare och kunder att öka produktiviteten och sänka kostnaderna, säger Pelle Berg.

Även driftskostnaderna har blivit en väldigt viktig parameter på bara några år.

- Klimatfrågan är något som våra kunder börjat tänka på först på senare tid. De tänker livslängd och egentligen är det ju driftskostnaden som är det viktigaste. Viktigare än vilken byggkostnaden är idag, säger Joakim Gullmark.

Rundvandringen i Strängnäsfabriken är slut. Formsättare, snickare, armerare, gjutare och efterbehandlare har förvandlat betongen till färdiga väggblock med fönster, dörrar och dosor för eluttag och strömbrytare. Slår det industriella byggandet igenom som Skanska har tänkt kan allt fler byggnadsarbetare ställa in sig på att jobba inomhus. Ute på byggarbetsplatserna sätter några få ur Skanskas personal ihop byggklossarna i hög fart. Här finns inte ens byggnadsställningar längre.

- Bland killarna har det varit en konflikt mellan platsbyggande och det industriella byggandet. Det har nog mest haft med yrkesstolthet att göra och att det inte funnits så mycket kunskap om vad industriellt byggande innebär. Men vi börjar se en acceptans nu, säger Joakim Gullmark.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.