Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Teknik

Älskad och välanvänd kärra får eldrift

Publicerad: 28 februari 2011, 13:47

Nu rullar kärran in i den teknologiska byggåldern. Med en elmotor, ett batteri och ett tumreglage får skottkärran eldrift.


Skottkärran uppfanns sannolikt av kineser under åren runt Kristi födelse. Till Europa kom redskapet på medeltiden. Sedan dess har miljarder och åter miljarder ton grus, sten, tegel och jord förflyttats med skottkärrans hjälp.

Målgruppen för den eldrivna kärran är byggföretag, trädgårdsanläggare, jordbruk, djurskötare och privatpersoner.

– Man hottar helt enkelt upp sin egen skottkärra med en elmotor. Jag fick idén när jag och familjen köpte en liten stuga på en skärgårdsö. Jag fick släpa tre ungar, all packning och maten från båten och upp till huset, säger Alexander Söderholm, som utvecklat och patenterat tekniken.

Han är 38 år och jobbar till vardags som filmscenograf. Kreativitet är en del av hans vardag och han är van att designa både saker och miljöer. Projektet med eldrift för skottkärror driver på sidan om och har döpt till Styrbjörn.

– Jag har slitit med det här i flera år för att det ska bli en bra produkt, säger Alexander Söderholm.

En fabrik i Kina tillverkar utrustningen. Styrbjörn levereras som ett kit med hjul, batteri och reglage som konverterar en befintlig skottkärra till eldrift. Skottkärrehjulet har en inbyggd elmotor, en så kallad navmotor. Det monteras på skottkärrans skalmar med två vinkelfästen.

Den nedväxlade elmotorn har effekten 250 watt och drivs av laddningsbara batterier monterade i en plåtlåda. Lådan monteras med två remmar under tråget på skottkärran.

Med ett tumreglage styr man hastigheten steglöst från 0 till 4 kilometer i timmen. Batteriernas räcker i upp till 5 timmars kontinuerlig drift och tankas sedan på 4-6 timmar med laddaren som ingår i paketet. Utrustningen är CE-märkt och han är så nöjd med sin produkt att han erbjuder full returrätt om kunden inte blir nöjd.

– Jag har sålt ett 50-tal sedan min första leverans i somras. Ingen har returnerats men jag fick byta ett par styrreglage i början, säger Alexander Söderholm.

NICLAS KÖHLER - niclas@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.