Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Teknik

"Ett nät av eluttag för elbilar behövs snabbt"

Publicerad: 9 Juni 2008, 13:28

Ett stort antal el-stolpar för laddningsbara hybridbilar behöver monteras i kontorshus, parkeringsgarage och köpcentra. Och de behöver sättas upp snabbt. För år 2010 får nästa generations miljöbil sitt genombrott, plug in-hybriden. Det tror elbranschen som nu lobbar för fordonstypen.


– Det blir ett genombrott för fordonen år 2010, tror vi. Så nu har vi två år på oss att börja bygga upp en infrastruktur, säger Sten Bergman, projektledare på konsultföretaget Stone Power under ett seminarium arrangerat av branschorganisationen Svensk Energi.

Om han har rätt kommer det att behövas ett stort antal eluttag, el-stolpar och små stationer för snabbladdning av bilarna. Jan Tollin på energibolaget Vattenfall har gjort en bedömning av hur nästa generations miljöbilister kommer att ladda sina bilar.

– Hälften kommer att fylla på sin laddhybridbil vid villan eller på jobbet. En fjärdedel kommer att ladda bilen vid ett flerbostadshus. Tio procent kommer att använda offentliga parkeringar. Resten blir diverse kompletterande laddning i gatumiljö, säger han.

Laddhybriden, även kallad plug in-hybrid, och den renodlade elbilen står nu i centrum för debatten om miljöbilar. Tekniken har redan diskuterats under några år av forskare och miljöproffs; att sätta lite mer batterikapacitet i hybridbilen så att man kan köra den som ren elbil några få mil. De flesta resor som bilisterna gör är ju korta resor, till exempel fram och tillbaka till jobbet.

Kanske bör man vara skeptisk när elbranschen rekommenderar eldrift. Precis som när lantbrukarnas organisation LRF förordar etanol, som i Sverige görs av spannmål. Men laddhybriden har en lång rad fördelar för såväl planeten jorden som bilistens plånbok.

Framför allt har eldriften hög verkningsgrad, det vill säga är energieffektiv. Själva motorn utnyttjar drygt 90 procent av energin i batterierna. En förbränningsmotor använder i bästa fall 30 procent av energin i bensinen för att driva bilen, resten blir värme.

Infrastrukturen är enkel att bygga ut, eftersom elnätet redan täcker hela Sveriges bebyggelse. Eldriften kräver inte de dyra och energikrävande kompressorer som används vid tankstationer för gasdrift. Den behöver inte kämpa för att få ett högt energiutbyte, som den värmekrävande framställningen av etanol.

Behövs bara eluttag
Det enda eldriften behöver är ett stort antal anpassade eluttag och tillräcklig stor elproduktion. Samt att man ser till att elen inte kommer från kolkraftverk, vilka är ett av de största hoten mot jordens klimat, eller kärnkraft, om man anser att riskerna med hanteringen av bränsle och avfall är för stora.

Och den mängd elburna energi som går åt är inte så stor som man kan tro, enligt elföretagens forskningsorganisation Elforsk. Dagens 45 terawattimmar av drivmedlen bensin, diesel och etanol skulle ersättas med 10 terawattimmar drivmedel och 10 terawattimmar el, om alla Sveriges personbilar ersattes med laddhybrider.

Tio terawattimmar är lite mer el än vad som produceras av reaktor 3 i Oskarshamns kärnkraftverk. Ett annat mått på förbrukningen är att en normal körning med en laddhybrid kräver hälften så mycket el som en genomsnittlig bostad använder till hushållsel, till exempel kyl, frys, tvättmaskin, teve och kanske golvvärmen i badrummet.

Ytterligare en måttstock på bilarnas elbehov är att Vattenfalls nyinvigda havsbaserade vindkraftspark i Lillgrund i Öresund kan försörja 150 000 laddhybrider. Vindkraftsparken har 48 möllor. Det innebär att det krävs drygt 1 300 vindkraftverk av samma storlek som i Lillgrund, om laddhybriderna bara ska försörjs med vindkraft.

För konsumenten blir det billigt. Med dagens elpris får bilisten en kostnad på tre kronor milen, när hon eller han kör på el.

Fordonen saknas
Men förutsättningen för att denna typ av miljöbil ska få ett genombrott är själva fordonen. Laddhybridbilarna har hittills hållits tillbaka av dyra, tunga och oeffektiva batterier. Men nu har utvecklingen inom mobiltelefoner och bärbara datorer gjort att litiumjonbatterierna är tillräckligt bra, även om de fortfarande är lite för dyra, berättar Sten Bergman på Stone Power.

– Flera fordonstillverkare har planer på pilotmodeller av laddhybrider. Volvo och Saab kan serietillverka laddhybrider runt 2014 - 2015, säger han.

Toyota har testat tekniken i sin populära hybridbil Prius, men är fortfarande förtegna om när en eventuell introduktion på marknaden kommer. Isbrytaren var när Chevrolet presenterade sin konceptbil Volt, som kan köra 48 mil på en laddning och är nära en marknadsintroduktion.

Det är det här amerikanska utspelet som fick världsmarknaden att tro på laddhybridernas intåg i bilflottan, anser vattenfalls Johan Tollin under seminariet.

NICLAS KÖHLER

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.