Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Teknik

Första lastbilen för elväg godkänd

Publicerad: 18 Maj 2017, 12:24

Bild 1/2  

En helelektrisk lastbil gjord för att laddas under färd har för första gången godkänts av Bilprovningen i Sverige.


Ämnen i artikeln:

eRoadArlandaNCCBilprovningenelvägHans Säll

Registreringsbesiktning och godkännande ses som en milstolpe av bland annat NCC och deras utvecklingsprojekt eRoadArlanda.

– Det är riktigt roligt att vi nu har en helelektrisk lastbil gjord för att laddas under färd. Tekniken vi använder har potentialen att bli en etablerad standard för elektrifieringen av Europas vägar och är ett viktigt steg för att få hållbara väg- och godstransporter i Sverige, säger Hans Säll, ordförande i konsortiet eRoadArlanda och affärsutvecklingschef inom NCC.

Det finns olika typer av elvägar och andra tekniker testas just nu även på andra håll i Sverige. Lastbilen som ska gå på elvägen vid Arlanda fungerar genom att energi överförs till fordonet från en skena i vägen via en rörlig arm. Armen känner av var skenan i vägen ligger och så länge fordonet befinner sig över skenan är kontakten i nerfällt läge, uppger NCC.

– Vi behöver hitta transportsätt som innebär lägre resursutnyttjande och mindre belastning på miljön. Elvägar och eldrivna fordon är en viktig pusselbit för att nå de transportpolitiska målen om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030, säger Hans Säll.

Tekniken har testats sedan 2012 på en inhägnad bana utanför Arlanda. Förberedelser pågår för att under hösten i år kunna anlägga en 2 kilometer lång sträcka på allmän väg mellan Arlanda och Rosersberg. Där ska den besiktigade lastbilen köra gods åt Postnord.

Per-Anders Blommefors, tekniskt ansvarig besiktningsingenjör på Bilprovningen, berättar om utmaningen i att besiktiga ett fordon som inte funnits tidigare:

– Under mina 30 år i branschen är detta en av de mest spännande och unika besiktningar som jag har utfört. Förhoppningsvis blir det många fordon av detta slag framöver och då kommer jag att kunna stoltsera för kommande barnbarn om att jag var med och godkände Sveriges första.

Johanna Åfreds

Reporter

johanna@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.