Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Teknik

Lösningen för Hallandsås heter kisel och salt

Publicerad: 6 mars 2008, 13:37


Av Margareta Redlund
Idag, fredag, genomfördes ett fullskaleförsök för tätning av Hallandsås med det mineralbaserade medlet Cembinder. Detta är andra gången samma tätningsmedel används. I ett pilotprojekt för två år sedan gjordes liknande tester som gav  goda resultat såväl tekniskt som miljömässigt

Tätningsmedlet innehåller kisel, salt och vatten och har utvecklats under fyra år av Akzo Nobel, Eka Chemicals. Om medlet håller vad det lovar kan bergets fina sprickor  tätas.

Det är just de fina sprickorna som är problemet. Vanlig cementinjektering, som är det vanligaste vid bergtätning, klarar de större sprickorna. Men cementkornen är för stora för att tränga in i de allra tunnaste sprickorna. Att mala cementen ytterligare för att få mindre korn är ingen lösning eftersom det leder till oönskade effekter.

Det nya tätningsmedlet innehåller så små partiklar att de inte är synliga för blotta ögat. Diametern är bara 0,000002 millimeter och det behövs minst tusen partiklar samlade på samma ställe för att de ska synas. Dessa blott nanostora partiklar kan vid injektering tränga in i ett bergs allra minsta skrymsle.

Vid det aktuella fullskaleförsöket i Hallandsås har en 20 meter lång sträcka injekterats med Cembinder av entreprenören Skanska-Vinci, entreprenör för Hallandsås.

Innan fullskaleprovet utfördes lämnade Banverket in en förhandsanmälan till Båstads Kommun och länsstyrelsen för att ha ett miljöanpassat tätningsmedel i beredskap om svåra vattenläckor skulle uppstå under det fortsatta bygget.

Kraven på täthet under byggtiden är enligt vattendomen totalt 100 liter per sekund för hela tunneln.
För kontrollarbetet och utvärderingen svarar professor Gunnar Gustafson och tekn lic Johan Funehag, båda från Chalmers. De var även med i de försök som genomfördes med Cembinder för två år sedan.

Ytterligare en materialtest har gjorts vid Hallandsås. Den skedde i slutet av januari med ett kemiskt tätningsmedel bestående av polyuretan. Medlet, som heter Carbo Pur, består av två komponenter som blandas och injekteras för att täta stora sprickor med mycket vatten.

En utvärdering av tätningsförsöken med såväl Cembinder som Carpo Pur kommer inom den närmaste månaden. Syftet är att finna ett miljöanpassat medel som kan användas för att minska tunnelns vattenläckage. Därefter tätas tunneln permanent med betongelement, så kallad lining.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.