Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Teknik

Norra Djurgårdsstaden tar hållbara byggtransporter till nästa nivå: ”Det är en revolutionerande känsla att köra den”

Publicerad: 7 juni 2022, 04:00

Fredrik Rundkvist, Wiklunds åkeri, och Fredrik Bergman, Exploateringskontoret på Stockholms stad, framför den specialbeställda ellastbilen som kan förse byggprojekten i Norra Djurgårdsstaden med byggmaterial och schaktmassor.

Foto: Anders Siljevall

Med en specialbeställd lastbil med eldrift tar Norra Djurgårdsstaden i Stockholm ett nytt hållbarhetskliv. Fordonet är en del i ett demonstrationsprojekt om elektrifierade transporter på byggarbetsplatser – och fördelarna är många.


Ämnen i artikeln:

Stockholms stadNorra Djurgårdsstadenbygglogistik

Stockholms stad, Exploateringskontoret genom stadsutvecklingsprojekt Norra Djurgårdsstaden har under 2020-2021 upphandlat och fått leverans en av de första el-lastbilarna för bygg- och anläggningsbyggande. Detta är ett led för en fossilfri arbetsplats.

Läs även: Så hanterar kommuner allt från klimatdeklarationer till cirkulär ekonomi

Lastbilen är en Scania P230 med tre axlar, där den bakersta är rörlig för att få en kortare svängradie. Elmotorn har en effekt 230 kilowatt, vilket motsvarar 310 hästkrafter.

– Lastbilen drar otroligt lite. Batteriet har en kapacitet på 320 kilowattimmar och lastbilen kan köra ungefär 20 mil, säger Fredrik Bergman.

Lastbilen kommer med ett specialbeställt lastväxlarsystem där det går att byta mellan skåp, schaktflak ett brädgårdsflak med kran.

– Vi kan köra schaktmassor en dag, lyfta betongsuggor en annan och leverera installationsmaterial en tredje, säger Fredrik Bergman.

Läs även: Här får byggavfallet sin sista vila

Tillverkaren Joab har dessutom designat lastväxlaraggregatet för att ha så lite friktion som möjligt och på så vis vara både tyst och energisnålt.

– Tidigare har vi saknat den här flexibiliteten. Med kranflaket behöver vi ingen hjälp med lossning av ett annat fordon. Samma lastbil fyller alla våra behov, säger Fredrik Bergman.

 

Ellastbilen har ett lastväxlarsystem som gör det möjligt att växla mellan skåp, schaktflak och kranbilsflak, beroende på behov.

Foto: Anders Siljevall

 

Det är Wiklunds åkeri som är Stockholms stads upphandlade operatör för lagerverksamheten i bygglogistikcentret i Norra Djurgårdsstaden. Fredrik Rundkvist är en av två chaufförer som kör den nya lastbilen.

– Det är en revolutionerande känsla att köra den. Under en period hade vi en dieseldriven lastbil som vi använde parallellt. Skillnaden i ljudnivå var som natt och dag. Prestandan är en annan del. Den är lika lättstyrd som en större personbil och även när den är maxlastad går den lika lätt som om den hade varit tom, säger Fredrik Rundkvist.

Han berättar att han har kört elva mil med 26 tons lastvikt av maximalt 28 ton. Vid dagens slut fanns 40 procents batterikapacitet kvar.

– Och då bestod den största delen av landsvägskörning, vilket är det som drar mest, säger Fredrik Rundkvist. 

Det är inte bara den låga ljudnivån som ger en bättre arbetsmiljö.

– Eldriften innebär också att du slipper att stå i avgasutblåset när du styr kranen. Med eldriften går det också att använda kranen i slutna miljöer, till och med inomhus, säger Fredrik Rundkvist.

Att Stockholms stad har investerat i en egen ellastbil i just Norra Djurgårdsstaden beror  på stadsutvecklingsprojektets hållbarhetsprofil – trots högre koldioxidutsläpp vid produktionen beräknas utsläppen under hela fordonets livscykel minska med 86 procent jämfört med en dieseldriven lastbil.

Skillnaderna i arbetsmiljö är som natt och dag mellan eldrift och dieseldrift, berättar Fredrik Rundkvist, lastbilschaufför på Wiklunds åkeri som är operatör för bygglogistikcentret i Norra Djurgårdsstaden

Foto: Anders Siljevall

Exploateringskontoret deltar just nu i ett utvecklingsprojekt kring elfordon och energilagring för ladd infrastruktur som finansieras av Energimyndigheten. Projektet avslutas under juni 2022.

– Bland annat testar vi hur vi genom energilagring kan ta ner energitoppar vid snabbladdning. Laddtiden och batteriernas livslängd är den stora utmaningen. Men det sker stora tekniksprång hela tiden, så jag tror att batteridrift är framtiden för tunga fordon, säger Fredrik Bergman.

Vattenfall, som är en annan av parterna i Vinnova-projektet, bistår med ett energilagringssystem som ska reglera elanvändningen men också på sikt göra det möjligt att gå mot självförsörjning genom solceller.

– En av Vattenfalls batteripuckar ska vidare för att användas i en av NCC:s bergtäkter, säger Fredrik Bergman.

Exploateringskontoret har också kunnat ansöka om klimatpremien för eldrivna arbetsmaskiner.

– Vi har genomfört en upphandling för yterliggare elfordon i projeket. En ny lastbil med samma specifikationer kommer levereras under kvartal två och kommer att trafikera NDS och projekt slakthusområdet. Den lastbilen kommer att vara enbart användas för transport av schaktmassor och ägs av ABT-bolagen.

Anders Siljevall

Reporter

anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.