Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Teknik

Nya regler vid transport av litiumbatterier

Publicerad: 21 Juni 2016, 13:01

Mats Gustafsson, nordisk produktchef Dewalt.

Foto: Anders Myrdal

I takt med att litiumjonbatterierna får fler amperetimmar och högre volttal stramas transportreglerna åt. Sedan den första april 2016 gäller nya hårdare regler vid transport av både litium- och litiumjonbatterier.


På grund av ökad oro framförd av flygindustrin angående säkerheten, har IATA:s bestämmelser som reglerar transport av litiumbatterier skärpts och flygbolag måste därmed upprätthålla dessa regler. De nya reglerna gäller även vid vägtransporter.

Reglerna för flyg är utfärdade av International Air Transport Association (IATA) och berör batterier som är förpackade och levereras som en enskild vara eller i bulk (UN3480/PI965).

Det är avsändarens ansvar att försändelser med litiumbatterier transporteras säkert med flygtransporter och att IATA:s regler följs. IATA har tagit fram en guide för att hjälpa avsändaren att förstå och följa reglerna. Många olika elektroniska produkter som drivs av litiumbatterier påverkas av de nya reglerna, oavsett om det är uppladdningsbara (litiumjon) eller icke-uppladdningsbara (litiummetall).

– Det är wattimmarna som är det viktiga. Om det är över 100 wattimmar så anses det vara farligt gods i klass 9 och får överhuvudtaget inte transporteras med flyg, berättar Mats Gustafsson, nordisk produktchef Dewalt.

Transporter av batterier som klassas som farligt gods på väg måste ske i separata specialtransporter.

Wattimmarna räknas ut genom att volttalet multipliceras med amperetimmarna.

Ett räkneexempel: 18 volt x 6 amperetimmar är lika med 108 wattimmar och räknas alltså som farligt gods.

Dewalts metod för att få ner volttalet går ut på att ”neutralisera” sitt 54-volts batteri och minska volttalet från 54 till 18 volt vid transport, vilket framför allt är viktigt för återförsäljare som transporterar batterier till butikerna. Neutraliseringen sker genom att ett rött lock placeras ovanpå batteriet. Ett 54-volts batteri, som är uppbyggt av tre stycken 18-volts batterier får då ett lägre mått som vid transport har 36 watt, det vill säga 18 volt gånger två amperetimmar.

Anders Myrdal, frilansjournalist, red@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.