Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Teknik

Printade ståldetaljer är inte långt borta

Publicerad: 14 November 2017, 05:00

Mattias Unosson hade med exempel på ståldetaljer som idag kan 3D-printas.

Foto: Anders Siljevall

3D-printing är en teknik på frammarsch. I stålbyggnadsvärlden lär den dyra tekniken dock bara användas på detaljnivå ett bra tag på vägen.


Under Stålbyggnadsdagen berättade Mattias Unosson, vd för företaget Exmet, som utvecklar additiv tillverkning – i vardagsspråk 3D-printing – för metaller. I dag finns två olika tekniker för additiv tillverkning av metall – pulverbäddsmaskiner, som smälter en bädd med metallpulver, och pulverblåsning, där ”trådar” spinns av metallpulvret.

Enligt Mattias Unosson är det flygplan, verktygstillverkning, bilindustrin och den medicinska världen där metallprinting används främst i dag.

– Man måste hitta värdeökande aspekter i tillverkningen för att det ska vara lönt att använda den här tekniken. Det kostar enormt mycket att tillverka även små detaljer. Det som är hållbart idag är i centimeterskala, som fästelement, detaljer och knutpunkter. Kostnaderna kommer förstås att sjunka, både när det gäller metallpulver som maskinerna i sig, berättade Mattias Unosson.

Den stora fördelen med 3D-printing är dock att små, unika detaljer kan tillverkas med relativ enkelhet.

– Du kan göra hundra stycken små fästelement på en byggplatta, där alla ser olika ut.

Tekniken kommer att drivas fram av olje- och gasindustrin – och inte minst rymdtekniken.

– Det är där det kommer att skapas teknik för att bygga stora saker. Då kommer det inte handla om detaljer som görs av pulverbäddar, utan robotar som skriver i luften. Vi kommer att se robotar som svetsar sig över en kanal för att bygga en 3D-printad bro, berättade Mattias Unosson.

Anders Siljevall, anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.