Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Teknik

Sprickor i sprutbetong ger förkortad livslängd

Publicerad: 6 mars 2008, 13:42


Av Margareta Redlund

Sprutbetong med stålfibrer håller bättre i en aggressiv miljö än en konventionell armering. Det visar en doktorsavhandling Erik Nordström gjort vid Luleå Teniska Universitet.

Han har som industridoktorand studerat hur betongkonstruktioner armerade med stålfibrer klarar aggressiva miljöer som till exempel i motorvägstunnlar med mycket tösalter och hög fuktighet. Fibrerna i sådana miljöer korroderar lätt om det finns sprickor i betongen.

- Även om de yttersta fibrerna förstörs är risken ändå liten att sprutbetongen ska rasa eftersom det finns en betydande bärförmåga kvar, säger Erik Nordström, som i dag arbetar som betongexpert vid Vattenfall Vattenkraft.

Stålfibrer är normalt mellan 30 millimeter och 50 millimeter långa och bara en halv millimeter i diameter. Om man istället använder grövre fibrer eller fibrer av rostfritt stål i hårt belastade konstruktioner ökar livslängden väsentligt.

- En annan möjlighet är att beställaren redan i förfrågningsunderlaget skärper kraven på sprickbegränsning, säger han.

Sprickorna har stor betydelse för konstruktionens hållbarhet där sprickvidd, fibrernas exponeringstid och längd är viktiga parametrar.

Krympsprickor är vanliga i sprutbetong och kan ge sådana skador att konstruktionens livslängd påverkas negativt. Att krympsprickor uppstår beror bland annat på hög ventilation under byggtiden och undermåliga eller uteblivna härdningsinsatser. Hög cementhalt och inblandning av silika i kombination med tunna påslag har också betydelse.

Erik Nordström har i doktorsavhandlingen utvecklat en modell för hur bärförmågan hos fiberarmerad sprutbetong förändras över tiden, eftersom de kriterier som används för traditionella armeringsjärn inte kan överföras på fiberarmerad sprutbetong.

- Tunnlar behandlade med sprutbetong är mycket säkra. Det gäller dock att man i förvaltningsskedet tar sprickorna på allvar och tätar dem i miljöer med hård exponering för att förhindra korrosion, säger han.

Erik Nordströms doktorsavhandling heter Durability of sprayed concrete, Steel fibre corrosion in cracks. Den har finansierats genom industrikonsortiet Industri-Väg-Tunnel i vilket Elforsk, Cemensta, Innova med flera ingår.

Redaktionen

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.