Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Teknik

Sverige i fokus i Kina

Publicerad: 21 November 2008, 10:41

Förberedelserna inför Sveriges deltagande i världsutställningen Expo 2010 i Shanghai där hållbarhet och miljötänkande är i fokus har gått in i en ny fas. I går presenterades de grundläggande förutsättningarna för en församlad press. Temat för det svenska deltagandet anknyter till såväl svensk kompetens och innovationskraft, säger kommitténs ordförande Carl Cederschiöld.


Regeringen har beslutat att Sverige ska delta i världsutställningen Expo 2010 i Shanghai som arrangeras på temat Better city Better life. Den svenska paviljongen ska utgå från samspelet mellan stad och natur.

- Vi vill skapa ett designmässigt och starkt uttryck. Paviljongen ska kommunicera att arkitektur och värnande om naturen går hand i hand. Det är en viktig utgångspunkt för Sverige och för ett kreativt och innovativt samhälle, säger Jan Matsson, vd för arkitektverksamheten inom Sweco.

Arbetet med nya paviljongen i Kina sker i ett tätt samarbete med kommunikationsbyråerna Futurniture, Eastwei Relations och arkitektkontoret Tengboms.

Projektet på 140 miljoner, där regeringen avsatt 70 miljoner kronor, möjliggörs bland annat genom sponsring av Alfa Laval, Ericsson, Malmö stad, SSAB och Ikea med flera.

Den första december tillträder Annika Rembe sin tjänst som generalkommissarie för Sveriges deltagande i Expo 2010 i Shanghai. Annika Rembe kommer närmast från Invest in Sweden Agency, där hon som kommunikationschef marknadsfört Sverige i bl a Kina.

- Det ska bli väldigt roligt att leda det fortsatta arbetet med Sveriges deltagande i Expo 2010. Världsutställningen ska bli ett viktigt led i arbetet med att på nytt stärka den internationella handeln. Den kommer att ge Sverige möjlighet att stärka sina relationer och bilden av Sverige i Kina, säger Annika Rembe, till Byggindustrin.

MARIANNE SILÉN - marianne@byggindustrin.com

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.