Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Teknik

Thermogaia slår tillbaka mot kritiken

Publicerad: 2 April 2014, 14:51

Bild 1/2  Thermogaia har genomfört ett fälttest i två miljonprogramshus vid Branta Backen i Tumba söder om Stockholm. Foto: Thermogaia

Foto: Thermogaia

Thermogaia har fått kritik för att lova mer än de kan hålla när det gäller de avfuktande och värmereflekterande egenskaperna hos sin färg Thermoskydd. På Nordbygg bjöd de in branschen för att bemöta kritiken. Fastighetsägare och målare vittnade om färgens goda egenskaper. Publiken fick också själva känna på effekten, bland annat genom att värma målade plåtar i en ljuslåga.


Ämnen i artikeln:

Nordbygg 2015

Thermogaias produkt Termoskydd är en målarfärg som ska fungera både avfuktande och värmereflekterande. Till exempel utlovar Thermogaia en energibesparing på 10-20 procent för fastigheter som målas med deras färg.

Olle Löfdahl, delägare i Thermogaia, berättar att de möttes av skepsis när företaget först började marknadsföra färgen 2008.

– Det som är spännande är att nu när det gått några år börjar vi få fler och fler referensprojekt som vi kan hänvisa till. Vi har många nöjda kunder som kan vittna om energibesparing och lägre fuktnivåer. Det väger tungt, säger Olle Löfdahl.

Företaget har även gjort ett omfattande fälttest i samarbete med Botkyrkabyggen och ÅF. För tre år sedan målade Botkyrkabyggen två miljonprogramshus vid Branta Backen i Tumba med Thermogaias fasadfärg Thermoskydd. ÅF:s uppföljning visar att energianvändningen är cirka 10 procent lägre efter ommålningen.

Resultaten från fälttestet, som presenterades i höstas, har fått kritik. Bland annat sa Botkyrkabyggens egen teknikchef Ulf Viktorsson i en artikel i Ny Teknik i höstas att han inte står bakom siffran. Fälttestet jämför hus målade med Thermogaia med omålade hus. Det är som att jämföra äpplen och päron, jämförelsen borde gjorts mellan hus målade med Thermogaia och hus målade med traditionell färg, menar Ulf Viktorsson.

Även Folke Björk, professor i Byggnadsteknik vid Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm är skeptisk. Han skriver i en rapport att en bestrykning med färgen Termoskydd inte kan ge den funktion av tilläggsisolering eller brytning av köldbryggor som marknadsföringen lovar.

Samtidigt vittnar flera om färgen Thermoskydds effekt. Bland annat Nils Svendenius, professor emeritus vid Tekniska högskolan i Jönköping. Han menar att tekniken bakom Thermogaias produkter har en solid vetenskaplig grund och att Folke Björks kritik grundar sig på att han inte i tillräcklig utsträckning penetrerat den dokumentation som finns.

På Thermogaias träff på Nordbygg deltog även Kristian Henriksson som driver en målarfirma i Borås. Han har jobbat med Thermogaias färg i fem år och är mycket nöjd.

– I början tyckte alla det lät som hokus-pokus. Men nu har jag lyckade projekt att hänvisa till, säger han.

Kent Blomqvist, vd på BN Måleri är ytterligare en av Thermogaias nöjda kunder.

– Vi har till exempel uppnåt en energibesparing på 15 procent i fastigheten vid Nygatan 39 i Örnsköldsvik. Färgen är kanske 30 procent dyrare än vanlig färg så det tjänar vi snabbt in, säger han.

Hur funkar det?

■ Färgens egenskaper kommer från en kombination av ett bindemedel och små keramiska kulor som blandas i färgen.
■ Vid torrt väder bildar de keramiska kulorna ett diffusionsöppet system med tunna kapillärer som driver ut fukten. Men vid höga fuktnivåer sväller bindemedlet vilket gör att färgen blir tät vid regn.
■ De keramiska kulorna reflekterar upp till 70 procent av det synliga solljuset vilket minskar risken för överhettning sommartid. På samma sätt reflekteras utstrålande värme tillbaka in i huset om innerväggarna målas.

Källa: Thermogaia

Elin Bennewitz

Reporter

elin@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

Nordbygg 2015

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.