Peab utmanar byggbranschen: ”Det duger inte att bara attrahera halva befolkningen”
Bygg- och anläggningsbolaget Peab lanserar under våren en kampanj i Sverige för att locka fler kvinnor till branschen. Undersökningar har visat att unga jobbsökande idag har begränsad kunskap om byggbranschen, något som bolaget vill ändra på. Med lärlingsprogrammet Byggåret hoppas Peab att kunna öka jämställdheten men också väcka intresse för alla de olika roller ett byggprojekt har att erbjuda.
Publicerad: 12 januari 2023, 10:38
Peab beskriver sig som Nordens samhällsbyggare där perspektiv från alla delar av samhället måste vägas in. Idag har byggbranschen brist på kvinnliga byggnadsarbetare och det är också anledningen till att bolaget nu lanserar en intensiv kampanj för att locka fler kvinnor till yrket. Kampanjen som går under namnet Byggåret ska ses som ett steg i bolagets arbete med att få fler tjejer att prova på branschen. För Lotta Brändström, affärsområdeschef för Anläggning och Stefan Danielsson, affärsområdeschef Bygg är det en självklarhet. Det handlar om vilket samhälle vi vill ha.
Varför är det viktigt att fler kvinnor söker sig till branschen?
– I vår bransch är det idag ungefär fem procent kvinnliga byggnadsarbetare, en nivå där branschen stått stilla länge. Undersökningar visar också att ungdomar har begränsad kunskap om byggbranschen och kanske därför inte heller ser den som ett alternativ när de ska välja yrke. Vi vill att fler ska få upp ögonen för samhällsbyggarbranschen och vill erbjuda ett prova-på-år. Killarna har hittat hit, nu är det tjejernas tur, säger Stefan Danielsson, affärsområdeschef Bygg.
Men varför söker sig så få kvinnor till branschen?
– Jag är övertygad om att det fortfarande finns en massa fördomar om vad tjejer respektive killar kan och förväntas göra. Detta handlar om hela samhället och den uppfostran som vi ger våra barn. Vi på Peab tycker att det går för långsamt och vill nu dra vårt strå till stacken för ett mer jämställt samhälle och en modernare syn på killars och tjejers lika möjligheter till bra och spännande arbeten, säger Lotta Brändström, affärsområdeschef Anläggning.
Stefan Danielsson, affärsområdeschef Bygg och Lotta Brändström, affärsområdeschef Anläggning.
För Peab handlar kampanjen Byggåret minst lika mycket om att väcka intresse för hantverksyrket och de olika roller som ett byggprojekt innebär vilket i sin tur ökar rekryteringsbasen av fler duktiga byggnadsarbetare. Det gynnar hela branschen, inte bara Peab. Samtidigt visar erfarenheter från tidigare lågkonjunkturer att fler personer också då är beredda att ställa om och hitta nya möjligheter.
– Peab vill ha fler duktiga medarbetare och då duger det inte att bara attrahera halva befolkningen. Det arbetar många kvinnor i våra stödfunktioner, men vi behöver bli fler kvinnor även i produktionen. Därför gör vi nu en satsning för att attrahera kvinnor som ska få möjlighet att pröva på och utvecklas i produktionsroller i Peab, säger hon.
Med dagens ekonomiska läge och osäkra framtidsutsikter på arbetsmarknaden är både Lotta Brändström och Stefan Danielsson övertygade om att det är en bra tidpunkt för att starta upp den här typen av utbildningsprogram. Efter ett år på utbildningsprogrammet har de antagna genomgått sin grundutbildning som innefattar både teori och praktik. De kan därefter arbeta som lärlingar under en så kallad kvalificeringsperiod innan de blir färdigutbildade byggnadsarbetare.
– Med Byggåret vill vi dels locka tjejer som drömt hela livet om att jobba som byggnadsarbetare, men vi riktar oss även till de som aldrig tidigare funderat på att jobba i vår bransch. För oss är inte förkunskaperna det viktiga utan att man tycker att Byggåret låter spännande och är beredd att lära sig något nytt, avslutar Stefan Danielsson.
Sök till Byggåret
Är du intresserad av att söka? Antagningen till det rikstäckande lärlingsprogrammet öppnar i februari och pågår till april. Därefter startar utbildning för Byggåret i september 2023. Mer information och detaljer kan man hitta på byggåret.se
Texten är en annons från Peab