Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om implenia
Affärer i byggsektorn
Implenia och Stangeland Maskin får uppdraget att bygga 8,6 kilometer lång tunnel inom det norska Rogfast-projektet. Avtalet med Statens Vegvesen är värt 4,06 miljarder norska kronor.
Affärer i byggsektorn
Entreprenörerna jobbar, och fakturerar, för fullt på Förbifarten. Läs hur mycket bland annat Skanska, NCC, Implenia, AF Gruppen, Comsa, Hochtief, Züblin, Strabag och Subterra har fått betalt fram tills nu.
Infrastruktur
AF Gruppen har fått nära 2,5 miljarder på löpande räkning och Implenia en miljard extra. Anders Selström, Trafikverkets chef för Stora projekt, kommenterar listan över beloppen som betalats ut hittills.
Anläggning
200 meter återstår, men det är fortfarande mycket som är ovisst om sträckan som är kvar på Implenias del av Förbifart Stockholm.
■ Tunneln tar in mer vatten än beräknat.
■ Implenias projektchef: ”Vi har en dialog med Trafikverket hela tiden om hur vi kan jobba effektivt för att lösa problemen”
■ Byggindustrin besöker platsen.
Kompetensförsörjning
Könsfördelningen i de svenska byggbolagens styrelser och ledningsgrupper håller så sakteliga på att jämnas ut. Tydligast är förändringen i de allra största bolagen. Men bland de 25 största finns det fortfarande 2022 bolag som inte har en enda kvinna i toppen.
Årets bygge
En hamnplan lika stor som Gamla stan och en 4 kilometer lång järnväg och bangård. Lägg till det nya vägar, flera broar, en bergtunnel, sex större byggnader, en egen vattenreservoar och elinstallationer motsvarande en mindre stad. Det är Stockholm Norvik Hamn, den första helt nya större godshamn som byggts i Sverige på många decennier.