Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om järnvägsunderhåll
Affärer i byggsektorn
Efter att tilldelningen av den stora BEST-upphandlingen på Västlänken överklagades en andra gång har Trafikverket nu valt att avbryta upphandlingen. Anledningarna är flera, berättar myndigheten.
Infrastruktur
Regeringen har tidigare meddelat att den inte kommer att gå vidare med att bygga nya stambanor. Nu står det klart vad detta innebär för de redan planerade projekten Ostlänken, Göteborg-Borås och Hässleholm-Lund.
Affärer i byggsektorn
Ingen vill missa en andra chans att ta hem Trafikverkets BEST-entreprenad på Västlänken. Just nu är upphandlingen på paus efter att tvåan överklagat och krävt att vinnaranbudet ska förkastas. Och inte nog med det: Trean vill att både ettans och tvåans anbud ska förkastas.
■ 200-miljonersglappet mellan anbuden.
■ Svaren om kartellanklagelsen: ”Viss förvåning” – ”Avser inte att tynga processen med att bemöta”.
■ Skriftväxlingen fortsätter – snart tre månader senare.
Politik
När riksdagspartierna inför valet 2022 får frågan om Sverige ska bygga nya stambanor för höghastighetståg svarar hälften ja och hälften nej. Socialdemokraterna, Centern, Miljöpartiet och Vänsterpartiet är för. Moderaterna, Liberalerna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna är mot.
Affärer i byggsektorn
För två år sedan fick Skanska, tillsammans med Costain och Strabag, uppdraget att bygga den första fasen av Storbritanniens höghastighetsjärnväg HS2. Nu får samriskbolaget ett utökat uppdrag som ger byggarna miljardklirr i kassan.
Bygghistoria
Inlandsbanan invigdes 1937 och både militären och kungen var flitiga resenärer. Idag rullar tågen fortfarande. Experten Bengt Sandhammar berättar om etapperna, broarna, stationshusen och en del oväntad fakta.
Byggfolk
Ali Sadeghi, programdirektör på Trafikverket, är den som ska leda Sverige fram till nya stambanor. Byggindustrin träffade honom för att prata tåg, träning och ledarskap. Själv beskriver han sig som en analytiker med halvdåligt tålamod.
Infrastruktur
Trafikverkets nya inriktningsunderlag för den långsiktiga infrastrukturplaneringen är klart. I underlaget slår Trafikverket fast att stora resurser måste avsättas till underhåll av befintlig infrastruktur, och att de nuvarande ekonomiska ramarna inte räcker till för nya stambanor.
Infrastruktur
Regeringen har beslutat att Trafikverket i egen regi ska bedriva verksamhet för att upptäcka behov av järnvägsunderhåll. Trafikverket ska också i egen regi kontrollera att de entreprenörer som utför järnvägsunderhållet lever upp till kontraktskraven.
På nytt jobb
Ulf Perbo, vice vd, för Bil Sweden tycker att den politiska debatten fokuserar för mycket på infrainvesteringar i järnväg. Han anser att den stora bulken av resande alltid kommer att gå på väg och då borde bygginvesteringarna där prioriteras.
Infrastruktur
Det är en omöjlig uppgift i dag att se var pengar till järnvägsunderhållet gör störst nytta. Trafikverket har ett omfattande arbete framför sig att skaffa sig kunskaperna tillståndet i det hårt slitna järnvägsnätet. Att förstatliga underhållet innan Trafikverket är redo för det skulle ställa till stor oreda.