Få hela storyn
Starta din prenumeration
Här samlar vi allt för dig som vill läsa mer om tunnelbana
Affärer i byggsektorn
Ny standard för utrymning med hiss kan spara både yta och kostnader i byggnader. ”Standarden möjliggör nya innovativa lösningar för utrymning i både befintliga och nybyggda fastigheter”, säger Axel Mossberg, forskningschef och senior brandskyddskonsult på Bengt Dahlgren Brand & Risk som varit ordförande för arbetet med den nya standarden.
Infrastruktur
Tunnelbaneutbyggnaden mellan Arenastaden och Södra Hagalund skulle ha påbörjats redan i somras, men upphandlingen blev först överprövad och gjordes sedan om helt och hållet. Nu har en ny entreprenör fått uppdraget.
■ Därför valde FUT att göra om upphandlingen.
■ Så såg de nya anbuden ut.
■ Entreprenören som har täckt upp under tiden.
Årets bygge
Sist ut att nomineras till Årets Bygge 2022 är tre projekt inom kategorin Infrastruktur. En arbetstunnel till Nya tunnelbanan i Stockholm, en kraftnätsstation och en ekodukt för djur nomineras till utmärkelsen.
Årets bygge
När CRTG vann upphandlingen för att bygga arbetstunnlar till tunnelbanebygget väckte det stor uppmärksamhet med en kinesisk aktör på svensk mark. Nu är en av tre tunnlar färdigbyggd och Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana är mycket nöjd med entreprenörens arbete. Nu nomineras projektet till Årets bygge 2022 i kategorin Infrastruktur.
Infrastruktur
NCC har påbörjat arbetet med den södra delen av tunnelbanans nya gula linje. Projektchefen Sofia Edoff berättar om utmaningarna i miljardprojektet och fördelarna med att ha många kompetenser i samma bolag.
Infrastruktur
Ett fastighetsbolag ville stoppa utbyggnaden av tunnelbanedepån i Högdalen, men nu har regeringen sagt sitt och avslår bolagets överklagan. Men varför ville inte bolaget att järnvägsplanen skulle gå igenom? Byggindustrin berättar bakgrunden.
Affärer i byggsektorn
De större bergentreprenaderna inom nya tunnelbanan i Stockholm är nu upphandlade. Men flera stora kontrakt ska hitta hem under 2022. Byggindustrin tittar närmare på jobben som ska utföras.
Affärer i byggsektorn
Strukton Rail har tagit hem det första järnvägskontraktet inom utbyggnaden av tunnelbanan i Stockholm. Totalt tio anbud från både svenska och utländska entreprenörer kom in under upphandlingen.
Affärer i byggsektorn
Byggindustrin har inte legat på latsidan under 2021. Är du säker på att du har hunnit läsa allt vi skrivit om under året? Här listar redaktionen 15 av sina favoritartiklar från i år.
Byggfolk
”Tätning har lyckats på alla ställen utom Hässelby-Vinsta. Där släpper berget in mer vatten än vi räknat med från början”, säger Förbifart Stockholms avgående projektchef Johan Brantmark i en intervju med Byggindustrin.
Affärer i byggsektorn
Skanska tar hem ett tungt avtal inom utbyggnaden av tunnelbanan till Nacka. Totalt nio olika entreprenörer var från början intresserade av miljardkontraktet, men i slutändan var det fyra som räknade på uppdraget.
I artikeln:
■ Leverantörerna som deltog.
■ Anbudet som ratades.
■ Beställaren Nackaprojektet: ”Nu går vi in i nästa fas”.
Stadsplanering
Stockholmsförhandlingen gav Nacka och Järfälla tunnelbanan mot att de i gengäld byggde bostäder. Barkarbyutbyggnaden har kommit längst och där märks det nu av att trafikstarten närmar sig. ”Vi ser ett jättestort intresse från investerare för Barkarby”, säger Toni Chmielewski, projektchef för Barkarbystaden.
Infrastruktur
Arbetet med nya tunnelbanan går enligt plan. Mellan Akalla och Barkarby är redan 60 procent av det berg som ska bort utsprängt. ”Pandemin har inte påverkat byggproduktionen alls. Alla tunnelarbeten har varit i gång hela tiden så vi har påverkats i väldigt liten utsträckning”, säger Emma Sahlman, pressansvarig för nya tunnelbanan.
Infrastruktur
Var det fel att anta en järnvägsplan som gör att en angränsande fastighet inte kan hålla riktlinjerna för buller i sin detaljplan? Det är kärnfrågan i ett överklagat tunnelbygge som nu har hamnat på regeringens bord.
Affärer i byggsektorn
Den kinesiska entreprenören CRTG har vunnit ett nytt kontrakt inom tunnelbaneutbyggnaden. Anbudet vann i konkurrens med fem andra anbud. Vi listar bolagen som tävlade om kontraktet, och hur stora anbudssummorna var.
Affärer i byggsektorn
CRTG Engineering fick stor uppmärksamhet i branschen när de tog hem sina första tunnelkontrakt för två år sedan. Trots inledande kulturkrockar har den kinesiska storaktören kommit till rätta i Sverige och siktar nu på nya kontrakt.
Läs om:
■ Så svarar bolaget på skambudskritiken.
■ Så vändes den kyliga relationen med beställaren.
■ Därför är Sverige en så bra marknad för den kinesiska entreprenören.
Affärer i byggsektorn
Genom att dela upp stora upphandlingar vill Älvsjöprojektet kunna jobba med fler leverantörer. Tanken är att uppdragen på den kommande tunnelbanesträckningen ska konkurrensutsättas bättre.
Infrastruktur
Det dröjer ännu fem år innan det går att ta tunnelbanan från Kungsträdgården i Stockholm till Barkarby. Men redan nu börjar Barkarby station ta form. Byggindustrin fick en titt på det första stationsrummet som är utsprängt för Stockholms nya tunnelbana.
Infrastruktur
I år drar sprängningen av nya tunnelbanan i gång på allvar men projektet riskerar att bli många miljarder kronor dyrare än beräknat. Nu sprider sig ett missnöje i branschen över att schaktmassor klassas som avfall.
– Hela tunnelbaneutbyggnaden kan äventyras, säger Niklas Bergman, förvaltningschef på Region Stockholm.
Affärer i byggsektorn
YIT Sverige tecknade nyligen sitt andra avtal med Region Stockholm inom tunnelbaneförlängningen. Nu hoppas bolaget på fler uppdrag. En svalare marknad för bergarbeten i Finland gör att det passar utmärkt att flytta över resurser till ett hetare Sverige.
Infrastruktur
NCC ska bygga station Hagastaden på den nya tunnelbanelinjen till Arenastaden. Ordervärdet är beräknat till cirka 1,2 miljarder kronor. Samtidigt är flera tunga upphandlingar på gång inom den nya tunnelbanan.
Anläggning
Nya tunnelbanan i Stockholm och Trafikverket inför minimikrav vad gäller lön, arbetstid och semester vid upphandlingen av nya entreprenader.
”Vi står inför att handla upp nya tunnelentreprenader för tiotals miljarder kronor och då vill vi ha detta på plats innan vi drar i gång”, säger Niklas Bergman, förvaltningschef på Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana.
Infrastruktur
Akademiska hus har beslutat att bidra med 40 miljoner till finansieringen av tunnelbanans nya gula linje till Hagastaden och Arenastaden. Två tredjedelar av Solna stads del av medfinansieringen av den nya linjen är därmed säkrad.
Affärer i byggsektorn
Hösten 2016 blir det byggstart för den nya tunnelbanelinjen mellan Akalla och Barkarby Station i Stockholm. Konsultteamet Ramböll, White och Tyréns har fått en stororder i projektet värd cirka 250 miljoner kronor.