Denna utbildning handlar om hur du gör en marknadsanalys i samband med fastighetsutveckling. Vi går igenom de olika steg som krävs för att bedöma potentialen i ett fastighetsutvecklingsprojekt, det vill säga fastighetsbesiktning och bedömning av marknadsområde, efterfrågeanalys, utbudsanalys och marknadsandel. Du får även kunskaper i skillnader mellan marknadsanalyser för kontor, handel och industri, hur du inhämtar information samt hanterar vanliga utmaningar.
Många står nu inför nya utvecklingsprojekt där marknadsanalys är ett viktigt redskap för att bedöma hur stor marknadsandel ett fastighetsutvecklingsprojekt kan fånga, till exempel hur stor del som kommer att bli uthyrd om en fastighet omvandlas till bostäder. Denna utbildning ger dig grundläggande kunskaper om hur du gör marknadsanalyser i samband med fastighetsutveckling.
UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få kunskap om:
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som kommer i kontakt med fastighetsutveckling och marknadsanalyser, till exempel:
Kursens huvudkursledare är Fredrik Brunes, men även en gästföreläsare deltar under en del av dagen. Det skiftar mellan Fredrik Bergström och Ulf Rämme, läs mer om dem här intill.
09.00–09.10 Kort introduktion av dagen och deltagare
09.10-10.15 Generell arbetsgång vid marknadsanalys för fastighetsutvecklingsprojekt
10.15–10.30 Kaffe
10.30–12.00 Fastighetsbesiktning, marknadsområde och efterfrågan
12.00–13.00 Lunch
13.00–15.00 Konkurrerande utbud och marknadsandel
15.00–15.15 Kaffe
15.15–16.00 Marknadsanalys för olika typer av verksamheter
16.00–16.30 Vilka utmaningar möter marknadsanalytikern
16.30 Avslutning