Den här utbildningen handlar om hur du med varumärkesbygge och marknadsföring sätter din plats och fastighet på kartan. Vi går igenom grundläggande teorier och praktiska metoder för property- och place branding. Du får även kunskaper om medieval och varför sociala medier lämpar sig väl för marknadsföring av stadsdelar och fastigheter. Utbildningen syftar till att du ska få kunskaper och färdigheter för att göra stadsdelar och fastigheter mer attraktiva och därmed öka i värde.
Om Utbildningen
Hur kan vi navigera rätt i en djungel av medieval och kommunikationstrender med en så komplex produkt som en stadsdel och en fastighet? Hur driver man processen och får till ett bra samarbete när man gemensamt marknadsför en ny stadsdel tillsammans med andra aktörer (och kommunen). Denna heldagsutbildning introducerar dig till platsvarumärkens unika förutsättningar och gör dig till en bättre köpare av kommunikationstjänster. Teori varvas med gemensamma diskussioner och praktiska övningar.
UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
Platsmarknadsföringens teori: Vad är platsmarknadsföring och vad är skillnaden mellan property branding och place branding. Vad särskiljer platsmarknadsföring från marknadsföring av andra varumärken?
Platsmarknadsföring i praktiken
Hur du kan arbeta med sociala medier, event och aktivering, lokalt engagemang och platsambassadörer
Hur du kan arbeta med olika målgrupper och göra medieval
Hur du kan mäta resultatet av din marknadsföring
Hur du kan lyfta fram fastighetens eller platsens positiva värden
Hur du kan samverka och hitta synergier med andra aktörer, såsom till exempel kommun, byggherrar och lokala näringsidkare
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som arbetar med eller berörs av marknad- och kommunikationsfrågor kring property branding och place branding, till exempel till dig som är:
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska:
Förstå platsvarumärkens unika förutsättningar
Bli en bättre köpare av kommunikationstjänster
Få inspiration till egna projekt
Program
09.00 Välkomnande och introduktion
Presentationsrunda och incheckning
09.15 Vad är ett platsvarumärke?
Hur digitalisering skapar nya förutsättningar för fastigheter och stadsdelar
Syfte och mål med platsmarknadsföring
Skillnaden mellan property branding, place branding och andra varumärken
Platsvarumärkets ”ägare” och avsändare.
Är det byggherrens, platsens eller fastigheten som är varumärkets avsändare.
Vem äger platsvarumärket?
Kan det vara flera avsändare och ägare, hur kan det se ut i praktiken?
10.15 Kaffe
10.30 Namnval, avsändare och samverkan
Val av namn på fastigheter och stadsdelar - namnvalsstrategi
Platsvarumärken kan vara komplexa, vi tittar på några platsvarumärken tillsammans och resonerar kring vem/vilka som är avsändare
Platsmarknadsföringens målsättning
Varför ska man samverka och med vilka?
Hur vi får till en handlingskraftig samverkan
12.00 Lunch
13.00 Grunderna i property branding och place branding
Så går processen till: analys, strategi, produkt och koncept
Hur du ska tänka kring val av målgrupp
Hur du kan lyfta fram fastighetens eller platsens positiva värden
Hur du kan kompensera för en plats negativa värden
Vikten av långsiktigt varumärkesarbete
Att tillföra emotionella värden och kultur till en ny plats, hur går det till?
Så ökar platsmarknadsföringen värdet
15.00 Kaffe
15.15 Property branding och place branding i praktiken
Medieval för platsvarumärken Sociala medier
Events och visningar
Symboliska handlingar och platsaktivering
Lokalt engagemang och samverkan
Social hållbarhet i praktiken
Hitta och skapa platsambassadörer
Tips och trix Mäta resultatet
16.15- 16.30 Sammanfattning / Tid för frågor / Avslut